Medcom – Ofte stillede spørgsmål

Dette er en oversigt over spørgsmål omkring Medcom, som vi ofte har modtaget på vores kontaktmail [email protected]. Du kan her se mulige svar og løsninger. Hvis du ikke finder hvad du søger, så kan du altid skrive en mail til os, så hjælper vi dig i mål!

Hvad koster Medcom integrationen?

Medcom integrationen fungerer til psykologer og fysioterapeuter. Der er to forskellige typer Medcom abonnement hos os, alt efter behov.

  1. Et til 99 kroner per måned, som tillader psykologer og fysioterapeuter at hente henvisninger, sende epikriser og korrespondancebreve.
  2. Et til 299 kroner per måned, som tillader psykologer og fysioterapeuter med offentligt ydernummer ovenstående, samt mulighed for at afregne med regionen. Her sendes der en samlet afregning i slutningen af hver måned til regionen.

Hvad har jeg brug for for at aktivere Medcom?

For at aktivere Medcom skal du bruge registrering i SOR, EDB-nummer, netoperatør og systemleverandør. Det hele gennemgås på den forrige hjælpecenterside her. Her viser Oliver præcis hvordan du kommer i gang med Medcom.

Mine dokumenter forbliver blå, når de bliver afsendt. Hvad skal jeg gøre?

Dokumenterne i overblikket kan være grønneblå eller røde. Grøn (kvittering fra modtagersystemet om at dokumentet er modtaget), blå (ingen kvittering på at dokumentet er nået frem), eller rød (dokumentet er blevet afvist af modtagersystemet). Hvis dokumentet bliver rødt, og dermed afvist, så skyldes det typisk, at modtagersystemet ikke kan modtage de filer vi sender. Det kan f.eks. være, hvis et modtagersystem har en anden IT-leverandør, som ikke understøtter nogle filtyper. Hvis et dokument forbliver blåt, og altså hverken er afvist eller modtaget, så kan du, 1 dag efter afsendelse, klikke på aftalen og vælge “Send igen”. Det kan muligvis hjælpe at afsende dokumentet igen, og du kan selv holde øje med, om dokumentet bliver grønt.

Regionen har afvist en af mine regninger, og har bedt mig genindsende den. Hvad skal jeg gøre?

Hvis Regionen har afvist en eller flere af regningerne fra samme måneds afregning, så skal du gå til aftalen, og redigere det der skal redigeres. Det kan f.eks. være at rette Medcom-ydelsen, hvis det var en forkert, der var tilføjet, eller tilføje aftalen til den korrekte henvisning. Når du så klikker “Gem”, så bør aftalen automatisk blive registreret på den nye afregning for den kommende måned, og du behøver ikke foretage sig yderligere. Aftalen inkluderes altså i den næste indberetning.

Er det muligt at sende besked til praktiserende læge uden forhenværende kontakt?

Ja, det er muligt. Vi har to distinktive typer beskeder som kan sendes med MedCom. Korrespondancebeskeder kan afsendes til en SOR modtager uden forhenværende kontakt. Epikriser kan kun afsendes til en behandler som svar på en henvisning.

Tilbage til toppen

Vi har modtaget din E-mail

Vi vil vende retur til dig hurtigst muligt med svar på dine spørgsmål

Ups!

Noget gik galt. Prøv igen eller kontakt os direkte på [email protected]

Har du et spørgsmål? close