Ofte stillede spørgsmål

Her vil jeg give en oversigt med spørgsmål og svar for de oftest stillede spørgsmål vi får omkring indberetning til Sygeforsikringen ‘danmark’. Det inkluderer fejlmeddelelser og hvad du skal gøre i bestemte situationer med ‘danmark’ integrationen. Jeg har stillet det op ganske simpelt i punktform, så du kan få et nemt overblik. Du kan klikke på spørgsmålene i indholdsfortegnelsen, så føres du direkte til svaret.

Indholdsfortegnelse

Jeg får en fejlmelding i systemet for Sygeforsikringen ‘danmark’

Kan jeg indberette uden at have et offentligt ydernummer?

Kan jeg indberette med flere ydernumre?

Hvordan fungerer klippekort med indberetning til ‘danmark’?

Hvis jeg laver en kreditnota på en indberettet faktura, bliver indberetningen så annulleret?

Jeg har indberettet med forkert CPR-nummer, hvad gør jeg?

Kan jeg indberette til andre sygesikringer (Danica/Pensam)?

Hvordan indberetter jeg behandlinger lavet med bevilling fra forsikring?

Jeg får en fejlmelding for Sygeforsikringen ‘danmark’

Hvis du får en fejlmelding omkring Sygeforsikringen ‘danmark’ inde i dit Terapeut Booking system, er der oftest tale om problemer med enten dit ydernummer eller din IT-udbyder. Derfor, så skal du tjekke inde under “Indstillinger” -> “Sygeforsikringen ‘danmark’” at dit ydernummer står korrekt. Hvis det står korrekt som i D-service, så skal du ringe til ‘danmark’ og sikre dig, at Terapeut Booking er sat op som din IT-udbyder. Når Terapeut Booking er sat korrekt op som din IT-udbyder og dit ydernummer står rigtigt, så burde du ikke få fejlmeldinger for integrationen igen.

Kan jeg indberette uden at have et offentligt ydernummer?

Ja, du kan sagtens indberette til sygeforsikringen ‘danmark’ uden et offentligt ydernummer. Du skal blot være oprettet inde i D-service, ‘danmark’s portal for indberetninger. Du kan tilmelde dig til D-service hér. Indtast blot dine oplysninger, men lad feltet “Ydernummer” stå tomt. Så får du et ydernummer af ‘danmark’ som du kan indberette med. Vær opmærksom på, at det ydernummer du får af ‘danmark’ til D-service ikke er et offentligt ydernummer, og derfor kun virker til indberetninger til ‘danmark’.

Kan jeg indberette med flere ydernumre?

Ja, du kan i Terapeut Booking opsætte flere ydernumre til Sygeforsikringen ‘danmark’. Det kan være specielt relevant, hvis du både er akupunktør og massør, og derfor skal indberette ydelser for begge faggrupper. Kontakt ‘danmark’ for at få hjælp med at sætte flere ydernumre op. Dobbelttjek, at alle dine ydernumre har Terapeut Booking som IT-udbyder, da indberetningerne ellers vil blive afviste. Indsæt dine ydernumre på Terapeut Booking under “Indstillinger” -> “Sygeforsikringen ‘danmark’”, og så er du køreklar. Når du laver fakturaer kan du så se muligheden for at indberette forskellige ordrelinjer med forskellige ydernumre.

Hvordan fungerer klippekort med indberetning til ‘danmark’?

Vi har designet indberetning for klippekort super smart. Du kan nemlig opsætte dine klippekort til at have et ydelsesnummer, sådan at den tilkoblede aftale bliver indberettet. Klip fra klippekort bliver indberettet efterhånden som de bliver brugt, indenfor 24 timer af at en aftale afholdes. På den måde indberettes der kun den rigtige mængde behandlinger, og klienten får løbende tilskud.

Hvis jeg laver kreditnota på en indberettet faktura, bliver indberetningen så annulleret?

Jeps! Hvis du laver en faktura i Terapeut Booking som så indberettes til ‘danmark’, så vil en kreditnota lavet ud fra fakturaen annullere indberetningen. På den måde sikrer vi, at du eller klienten ikke får for meget i tilskud som så skal tilbagebetales. Du skal i din kreditnota blot vælge at oprette kreditnotaen ud fra den indberettede faktura.

Jeg har indberettet en faktura med forkert CPR-nummer, hvad gør jeg?

Når du indberetter en faktura og derefter ser, at CPR-nummeret står forkert, så kan vi ikke gensende samme faktura med nyt CPR nummer. Derfor skal du oprette en kreditnota på fakturaen, så den annulleres hos ‘danmark’. Herefter skal du oprette en ny faktura med det rigtige CPR nummer og så indberette den med de korrekte oplysninger. Så vil ‘danmark’ modtage fakturaen med de rigtige oplysninger og kunne behandle indberetningen korrekt.

Kan jeg indberette til andre sygesikringer (Danica/Pensam)?

Forsikringsselskaberne Danica og Pensam har et samarbejde med Sygeforsikringen ‘danmark’ som tillader at man indberetter til dem igennem Sygeforsikringen ‘danmark’. Det betyder, at du kan indberette forsikringsdelen til disse to forsikringer direkte via Sygeforsikringen ‘danmark’ integrationen.

For at gøre dette, skal du ændre fakturaen på nogle bestemte punkter. Vi har et blog post som beskriver, hvordan du indberetter til andre forsikringer igennem ‘danmark’. Udover det kan du også følge anvisningerne i denne instruktionsvideo.

Hvordan indberetter jeg behandlinger lavet med bevilling fra forsikringen?

Som du måske læste på den forrige side omkring opsætning af ‘danmark’ så vil en faktura først indberettes til ‘danmark’ når fakturaen markeres som betalt. Men det kan skabe rod i regnskabet hvis du har behandlinger betalt med bevilling. Fordi i disse behandlinger, så skal du jo have afsendt fakturaen før du modtager betaling. Det er af præcis denne grund, at vi har indstillingen “Sygeforsikringen ‘danmark’ afregning”. Hvis tilskuddet er sat til at afregnes med klienten, så afsendes fakturaen først ved betaling. Hvis du derimod vælger afregnes med behandler så indberettes fakturaen, før at den bliver markeret som betalt. Når du så modtager betalingen, kan du blot markere den som betalt.

Valg af afrening med klient eller behandler på faktura
Tilbage til toppen

Vi har modtaget din E-mail

Vi vil vende retur til dig hurtigst muligt med svar på dine spørgsmål

Ups!

Noget gik galt. Prøv igen eller kontakt os direkte på [email protected]

Har du et spørgsmål? close