MedCom: Kommunikér med læger, hospitaler og anden sundhedspersonale

Oliver
25-07-2022
4 minutters læsetid
læge ved computer

Nu er dagen kommet, hvor vi lancerer den første version af vores MedCom løsning. Det har været en lang vej til denne dag, men vi er super glade og stolte over, at vi nu tager et seriøst skridt ind i økosystemet for det danske sundhedsvæsen. 

 

Med MedCom appen kan du nu kommunikere med sundhedspersonale, der er registreret i SOR, og sikre, at de patienter, du får besøg af, modtager den bedst mulige behandling. 

 

Fra start til slut. 

 

Husk at du kan se hvordan appen fungerer, og hvordan den bliver sat op, inde på vores hjælpecenter.

 

I dette blogpost vil jeg beskrive mere holistisk, hvordan man bruger MedCom-appen gennem Terapeut Booking, og hvad man skal være særligt opmærksom på.

 

Lad os komme i gang.

 

brev med kuvert

 

Forudsætninger for aktivering af MedCom-appen

 

MedCom-appen er faktisk (fra et teknisk perspektiv) ret simpel. I Terapeut Booking er den bygget således, at Terapeut Booking har et lokationsnummer (EAN) hos SOR og dermed en EDI indbakke på vegne af alle vores kunder.

 

Når nye dokumenter lander i vores EDI indbakke, vil vi kunne videredistribuere de rigtige dokumenter til de rigtige klinikker i Terapeut Booking. Dette gør vi på baggrund af de informationer, der er i SOR.

 

På hverdagssprog: Terapeut Booking har en postkasse, der lægges breve i. Herfra fordeler vi dem mellem klinikkerne.

 

Det er derfor vigtigt – uanset om du har et ydernummer eller ej – at du er registreret og oprettet i SOR. For ellers ved vi ikke hvor, dokumenterne skal hen.

 

I SOR vil du skulle opdatere din profil til at opfylde følgende forudsætninger:

 

  • Du har valgt Terapeut Booking som systemleverandør
  • Du har valgt KMD som netoperatør
  • Du har samme e-mail i SOR, som du er oprettet med i Terapeut Booking.

 

På baggrund af ovenstående validering vil du kunne aktivere MedCom-appen og være klar til at sende og modtage dokumenter.

 

Sort postkasse der står på en øde mark

 

Psykologer og fysioterapeuter kan aktivere MedCom-appen

 

I Terapeut Booking er det psykologer og fysioterapeuter, som kan benytte sig af MedCom-appen. Og yderligere er det enten psykologer og fysioterapeuter med ydernummer eller uden ydernummer.

 

I første omgang vil vi understøtte funktionerne til det fagpersoanle, som ikke har et ydernummer. Dette er muligheden for at hente henvisninger, sende epikriser og korrespondancebreve. 

 

Jeg vil fortælle mere om dette i næste afsnit.


Det betyder helt lavpraktisk, at vi understøtter alle MedCom aktiviteterne – undtagen muligheden for at afregne med regionen. 

 

(Dette vil komme med på vores funktionsliste snarest.)

 

Er du psykolog eller fysioterapeut uden ydernummer, så vil du altså kunne bruge MedCom-appen til at sende dokumenter og modtage dem i Terapeut Booking.

 

Korrespondancebreve, epikriser og henvisninger


Der er tre typer af dokumenter, som Terapeut Booking understøtter i forbindelse med MedCom-appen. 

 

Den første er korrespondancebreve. Denne dokumenttype er til psykologer og fysioterapeuter, som vil starte en dialog med en kollega i SOR angående en specifik klient. 

 

Korrespondancebreve er en type af “e-mail”, men via MedCom sørger godkendte systemer for at leve op til de standarder, MedCom har udviklet, og sende den relevante data omkring klienterne, du skriver angående.

 

Faktisk er dataen, som dokumenttyperne indeholder, altafgørende!

 

MedCom netværket er derfor sikkert – først og fremmest – men også relevant for en effektiv kommunikation mellem fagpersonale.

 

En anden type af udadgående kommunikation er epikriserne, som psykologer og fysioterapeuter kan sende til praktiserende læger eller et sygehus.


Epikriser sendes altid som et “svar” på en henvisning.

 

Forestil dig at min læge skriver en henvisning til fysioterapi til mig. Så vil fysioterapeuten (hvis de bruger Terapeut Booking) kunne hente min henvisning fra Den Nye Henvisnings Formidling (DNHF) og tilbyde mig en behandling på baggrund af lægens henvisning.

 

Efter dette behandlingsforløb vil fysioterapeuten gennem en epikrise kunne dokumentere og fortælle om den behandling, der er udført på mig. Dette er noget min egen læge så vil blive orienteret omkring.

 

MedCom, og epikriser specielt, er derfor et vigtigt led i et længere behandlingsforløb for klienter og patienter, som kræver orientering og koordinering.

 

Henvisninger er det sidste dokument i “kommunikations”-delen af MedCom-appen. Dette foregår i samarbejde med DNHF. Inde i Terapeut Booking vil du se en knap, der hedder “hent henvisning” og derfra vil en ny fane åbne sig, hvor du logger ind med dit NemID (eller måske MitID når du læser dette?) på DNHF.

 

Anyway, der skal du logge ind.


Inde på DNHF vil du kunne slå klient CPR-numre op og se relevante henvisninger, der er skrevet af patientens praktiserende læge eller en læge på sygehuset. 

 

Tryk på knappen “hent” og afvent dokumentet på klientens profil i Terapeut Booking.

 

Henvisningerne vil indeholde relevant og vigtigt information, som lægen har noteret og sendt med.

 

bogføring af kvittering

 

Afregninger til Regionen

 

Er du fysioterapeut eller psykolog og arbejder inden for overenskomsten?

 

Så er det at kunne afregne konsultationer og behandlinger med klienten en vigtig del af MedCom-appen.

 

Du vil kunne se mere information omkring afregninger til regionen i vores hjælpecenter, hvis du vil se, hvordan det virker.

 

I Terapeut Booking vil du løbende kunne samle afregninger, som du skal sende til Regionen. Alle disse afregninger er bygget på baggrund af den ydelse, der er ydet til klienten, og den overenskomst, som gælder.

 

Inde i Terapeut Booking vil du derfor få et komplet overblik over de afregninger, der er oprettet, om de er sendt til Regionen og den tilbagebetaling, du kan forvente at modtage på baggrund af dine afregninger.



Tilbage til toppen

Vi har modtaget din E-mail

Vi vil vende retur til dig hurtigst muligt med svar på dine spørgsmål

Ups!

Noget gik galt. Prøv igen eller kontakt os direkte på [email protected]

Har du et spørgsmål? close