“Kontakter og betalere”-app’en giver dig mulighed for at oprette kontakter og andre betalere i Terapeut Booking.
En anden betaler kan være alt fra en forælder, søskende, slægtninge til et forsikringsselskab osv., og det giver dem mulighed for at betale på vegne af klienten. For at aktivere det skal du gå til “Apps” på din konto og klikke på Aktiver ud for “Kontakter og betalere”. Den koster 39 kr. om måneden at aktivere. Denne hjælpeside vil med tekst og videoguide nederst på siden hjælpe dig godt i gang med at benytte app’en.
Hvis du har aktiveret app’en, og går ind under “Indstillinger” –> “Kontakter og betalere”, vil du se følgende side:
I ovenstående eksempel har vi allerede oprettet nogle eksempler på andre kontakter og betalere. Hvis vi klikker på + Opret kontakt, vil vi blive spurgt om hvilken kontakt type vi vil oprette; en person eller en virksomhed:
Hvis vi vælger at oprette en virksomhed, vil vi da blive vist en hel del felter, der kan udfyldes:
Disse felter vil da blive tilknyttet kontakten. Relevante felter vil blive automatisk udfyldt, hvis kontakten f.eks. tilknyttes som betaler til en faktura for en klient. Dette vil beskrives nærmere i de følgende afsnit.
Hvis en eller flere klienter ofte får deres behandlinger helt eller delvist betalt af et forsikringsselskab, kan det være smart at oprette forsikringsselskabet som en kontakt. Som vist i skærmbilledet overfor, vil der være mulighed for at udfylde alle relevante informationer om forsikringsselskabet. Hvis man f.eks. udfylder EAN nummer-feltet, vil dette felt automatisk blive udfyldt, hvis du vælger at sende en faktura til netop dette forsikringsselskab.
Hvordan fungerer det så i praksis?
Når du har oprettet dit forsikringsselskab, vil du kunne gå ind på en klientprofil, og tilføje forsikringsselskabet under “Kontakter og betalere”-menuen. Her kan du klikke + Opret kontakt:
Du vil da have mulighed for at vælge en af de kontakter du har oprettet via en drop-down menu. Du vil også kunne angive det tilskud, som kontakten typisk betaler for klienten. Herefter du vil du også kunne vælge, om kontakten skal modtage en kopi af aftalebekræftelsen på e-mail/SMS:
Klik da Gem, og kontakten vil være tilknyttet klientens profil. Scroll ned til afsnittet Opret og send faktura til kontakt/betaler, for at få demonstreret hvordan en faktura oprettes og splittes op ved at tilknytte en anden betaler.
Ved oprettelse af en person som kontakt gælder samme princip som netop beskrevet ovenfor. Det kan være relevant at oprette en person som betaler/kontakt, hvis du f.eks. har en forælder, der betaler for deres barn, som er klient hos dig.
Gå til “Fakturaer”-menuen og vælg “Opret ny faktura”. Her vælger du den ønskede klient og ydelse. Hvis der skal tilvælges en kontakt som betaler, så vælger du dette i “Tilskud”-feltet:
Du vil her kunne vælge mellem de kontakter, som er tilknyttet til klientens profil. Når kontakten er valgt, vil fakturaen blive opdateret med den stamdata, du har udfyldt for kontakten. Du vil kunne vælge, om klientens oplysninger skal fremgå af fakturaen eller ej, samt tilpasse andre individuelle data på fakturaen.
Det faste beløb eller procentvise beløb der er knyttet til kontakten, vil blive automatisk tilføjet til fakturalinjen for ydelsen:
Bemærk: Klientens delfaktura kan blive indberettet automatisk til Sygeforsikringen Danmark, hvis klienten er medlem af Danmark, og hvis det er en tilskudsgivende ydelse, der er tilknyttet fakturaen.
Når du har tjekket, at alt ser korrekt ud, vælger du “Godkend fakturaer” og bekræfter:
Fakturaen vil nu blive splittet automatisk op i to.
Én faktura vil indeholde kontaktens delbetaling, og den anden vil indeholde kontaktens delbetaling:
Hvis det er en forsikring, og du har gemt EAN-nummeret i kontaktens stamdata, vil du blot kunne klikke “Mere” –> “Send med EAN”. Felterne for EAN-afsendelse vil være auto-udfyldt, og du vil blot skulle bekræfte afsendelsen.
Klientens delbetaling vil da på almindelig vis kunne sendes til klienten.
Herunder ses en video, der kort gennemgår opsætning og arbejdsflow med Kontakter og betalere-app’en: