3 enkle tips til mere succes som selvstændig behandler

Camilla Hahn
18-04-2016
13 minutters læsetid
Graf med stigning der viser betaling

OBS: Denne artikel blev udgivet i 2016 på vores daværende interviews-blog. Den er siden blevet flyttet, men er bestemt stadig et læs værd. God fornøjelse.


I en ny serie af interviews, forsøger vi at finde frem til, hvordan du får mere succes som behandler. I dette portræt får vi historien om Christina Copty og hvordan hun fandt formlen for sin virksomhed. Inden vi når så langt, starter vi dog med begyndelsen. Læs hele Christinas historie, eller spring direkte til de tre vigtigste pointer i afsnittet “At drive forretning”.


Da Christina Copty blev færdiguddannet Cand.mag. i arabisk sprog og kultur, rejste hun til det store udland, og tog med UNICEF til Vestbredden og i Gaza. Her gik hendes hverdag på at arbejde med traumatiserede børn. Livet i et krigs- og kriseramt område sled hårdt på hende, og hun indså, at hun manglede noget helt essentielt – psykologisk faglighed til at håndtere de ramte børn.

“Jeg kunne sagtens sidde og analysere på data og lave interviews, men alt det psykologiske arbejde i at være sammen med traumatiserede børn, var benhårdt. Jeg besluttede mig for, at jeg ville læse psykologi, men jeg havde jo allerede fået min universitetsuddannelse, så jeg måtte finde på noget andet”. Da Christina Copty vendte tilbage til Danmark efter ophold på Vestbredden, stod hun ved en skillevej i sit liv. Med en forestående skilsmisse, en udrejselængsel, og et ønske om at læse psykologi, var der nogle svære valg, der skulle træffes. Selvransagelse og -indsigt skulle der til, og Christina valgte at blive i Danmark.

Det blev til fire års studier på Psykoterapeutisk Institut i Skindergade (København). Gennem en veninde, der var uddannet gestaltterapeut, fik Christina en indsigt i psykoterapifaget, der afgjorde valget. “Det der med at kunne tale med hende om, hvordan jeg egentlig gik og havde det – på en helt anden måde, end jeg havde prøvet før – åbnede hele den her verden for mig. Egentlig havde jeg aldrig tænkt, psykoterapeuter kunne noget særligt – men det fandt jeg så ud af, de kunne”.

Måske handler læring og faglighed ikke altid kun om at kunne læse en bog”

For Christina var det et egentligt kulturchok at komme fra universitetet, til en privat uddannelse, hvor fagligheden ikke er helt så høj, som hun var vant til. Uddannelsen var meget ‘oplevelsesorienteret’, så hvis man ikke følte for at læse, måtte man være i kontakt med dét, og gå i proces i stedet. “Det handler meget mere om at være i kontakt med sig selv, og det, der opstår i møderne og relationerne på holdet – som jo er noget helt andet end at sidde og skrive opgave på universitetet”, forklarer Christina, og fortsætter “De første par semestre var jeg udfordret på min rummelighed overfor nogle af dem, som jeg ikke synes var faglige nok. Men man lærer at set det på en lidt anden måde – måske handler læring og faglighed ikke altid kun om at kunne læse en bog, men også om at kunne rumme et andet menneske, på den måde, de nu er, og rumme, at ikke alle er ens”.

At drive forretning

Hvordan kan man som terapeut få mere succes i sin praksis? Det spørgsmål forsøger vi at svare på gennem interviews med og artikler om dygtige terapeuter og behandlere. Vi tror, at forretningsmæssig succes er nødvendig for at kunne drive en praksis, men også for at kunne levere god service til sine klienter. I vores interview med Christina Copty kom der 3 overordnede tips på bordet – læs dem lige her!

Tip #1: Find din niche!

Til trods for, at der ikke var meget parterapi på skemaet på Christinas uddannelse, var det et emne, der optog hende meget. Hun og hendes eksmand gik i parterapi i tiden omkring deres skilsmisse. En – med Christinas egne ord – elendig oplevelse. Hun var overbevist om, at det kunne gøres bedre – at man kunne møde et par, og være der for begge parter, hjælpe dem begge, på samme tid.

Tip nr. 1! Og du må sætte tusind fede streger under det

Parterapi blev hurtigt et af Christinas fokusområder – noget, hun eftertrykkeligt understreger vigtigheden af; “noget af det vigtigste, når man skal etablere sig som psykoterapeut, er at finde sin niche!”, bedyrer hun; “Tip nr. 1! Og du må sætte tusind fede streger under det”.

Ifølge Christina, lægger mange nyuddannede psykoterapeuter mere eller mindre hele deres pensum op på deres nyoprettede hjemmeside, og tilbyder hele paletten; spiseforstyrrelse, depression, seksualitet, lavt selvværd – alt det, de havde haft tema om på deres uddannelse, kaster de ud som ét stort, bredt net. “Problemet er, at hvis man sidder med et specifikt problem, eksempelvis spiseforstyrrelse – så går du ikke ind på en side, hvor behandlere også beskæftiger sig med traumer” pointerer hun, og fortsætter; “så finder du en, der har specialiseret sig indenfor spiseforstyrrelser – ellers gider du jo ikke give 800kr. for det. Det er enormt vigtigt, at man tør!”.

Det var dog også en erfaring, Christina måtte gøre sig selv. I starten favnede hun selv bredt, og havde klienter med både depression og lavt selvværd, og synes, det var svært at få nye klienter i butikken. Hun indså, at hun beskæftigede sig med nogle klienter med problematikker, hun ikke brændte for – så, hurtigt stod det klart for hende, at hun måtte finde det tema, hun synes var interessant.

Vi tilføjer:
Selvom den snævre vej kan virke skræmmende, og det sidste skub mod nichen kan være svært, må du ikke være bange for at erkende, at du er bedre stillet ved at holde dig til det, du er god til, og ikke den brede palette.
Brug tid på at finde ud af, hvad der virkelig tænder dig, hvad du virkelig interesserer dig for – og dyrk dét!

Tip #2: Sælg relevansen – ikke dig selv!

Den meget snævre niche til trods, har Christina aldrig brugt en krone på reklamer eller annoncer – det har hun simpelthen været for nærig til. Hendes hjemmeside har hun også selv lavet: “Det var noget, jeg lærte, for jeg gad ikke bruge alle de penge, det koster at få lavet en hjemmeside. Jeg fik et tilbud fra nogen, der ville lave den for 100.000kr. Så fik jeg et tilbud på 20.000kr., og det gad jeg simpelthen stadig ikke bruge penge på”. I stedet gik hun i krig med video-guides på YouTube, WordPress og learning by doing, og fik selv bygget sin hjemmeside op fra bunden. Løbende vedligeholdelse klarer hun også selv – det har hun også lært på YouTube.

Christina driver også en blog på sin hjemmeside, hvor hun skriver om narcissistiske mennesker og destruktive parforhold, og selvom hun ikke har været så god til at få skrevet indlæg på det sidste, kan hun stadig bryste sig af imponerende besøgstal: “Det første år, jeg skrev på min blog, vil jeg tro, jeg havde ca. 2.000 besøgende. I det år, der lige er gået, hvor jeg har skrevet på bloggen i 3-4 år, havde jeg 80.000 besøgende. Søgemaskineoptimering og deslige benytter hun sig ikke af, selvom hun egentlig tænker, hun burde sætte sig ind i det. De mange besøgende kan ganske enkelt tilskrives stærkt, unikt og helt nichespecifikt indhold.

Hvis jeg sidder med et problem, er jeg rimelig ligeglad med, hvem du er, og hvad du har været igennem. Jeg er interesseret i,  hvordan du kan hjælpe mig med mit problem”

Og netop indholdet går Christina meget op i. “Jeg kunne aldrig finde på at smide noget på nettet, som jeg ikke selv gad læse”, siger hun. ‘Der ligger så meget ragelse ude på nettet. Hvis man virkelig vil bidrage med noget, skal man også bidrage med noget, man selv ville gide læse, eller selv ville kunne bruge”. Hun nævner en anden fejl, mange nyuddannede psykoterapeuter begår, når de laver deres hjemmeside – den handler om psykoterapeuten.

Psychiatric Peanuts

Som Christina forklarer: “Hvis jeg sidder med et problem, er jeg rimelig ligeglad med, hvem du er, og hvad du har været igennem. Jeg er interesseret i,  hvordan du kan hjælpe mig med mit problem. Min hjemmeside handler om klienten. Det er jo det, man shopper på – ‘hvad kan jeg købe her?’. Ikke ‘hvem er du som sælger?’ – Christina vender endnu en gang tilbage til sin pointe om at tale direkte til sin niche og målgruppe, hvor snæver den end måtte være, og ikke bare smide små, for klienten, irrelevante tanker ud i sfæren. Det handler for Christina mere om at give sine klienter det, de har brug for. Inspiration til sine blogindlæg finder hun blandt andet også hos sine klienter. Ofte sidder hun med en klient, der fortæller om en problemstilling, et emne, som Christina tænker, andre også ville få noget ud af at læse om. Så kaster hun sig ud i at gennemresearche emnet, før det bliver til et indlæg på hendes blog.

Vi tilføjer:
Det nytter ikke noget, at plastre din hjemmeside til med info om dig selv, og hvad du fik til morgenmad, eller hvad du synes er super fedt ved at være behandler. Læseren af din hjemmeside køber ikke dig, men den hjælp, du kan give dem. Hvordan er det, du kan hjælpe dine klienter? Hvilke pains kan du løse for dem? Hvordan kan du gøre deres liv bedre, lettere eller flottere? Fortæl dén historie – ikke din egen.

Tip #3: Del din viden!

I starten handlede Christinas forretningsplan meget om økonomi og at få det hele til at løbe rundt. Hun indså dog hurtigt, at hun først var nødt til at finde ud af, hvad hendes produkt var – hvad det præcist var, hun solgte.

Med hjælp fra forretningsplansskabeloner, hun havde fundet på nettet, kom hun tættere på, hvad hendes niche var, hvem hendes publikum var, og hvordan hun bedst nåede ud til dem. Hun tog endvidere et iværksætterkursus hos SKAT, hvor hun lærte om alt fra regnskab til regler om lønsumsregistrering. På Virk.dk fandt hun en masse praktisk viden om at starte virksomhed. Hun deltog også på Business Bootcamp, arrangeret af Mette Holbæk og Pernille Melsted, som Christina lærte meget af – blandt andet at turde kaste sig ud på det dybe vand. Stille og roligt fik hun bygget en ramme om sin lille virksomhed, som i starten kun var en enkelt ugedag med klienter. Hun havde hele tiden vidst, at hun ville være selvstændig på fuldtid, men med statistik, der viser, at op mod 80% ikke kan leve af det, var oddsene, mildt sagt, imod hende. Hun lod sig dog ikke slå ud – hvis bare man gjorde det rigtigt, så måtte det kunne lade sig gøre. Det var nogenlunde på det tidspunkt, hun indså, at hun ikke kunne fortsætte med at arbejde med depression og lavt selvværd – hun var simpelthen bange for at brænde ud.

Selvom Christina lærte en masse om at starte virksomhed og være selvstændig, havde hun ikke det fjerneste begreb om, hvordan man lavede regnskab, årsopgørelse og hvad dertil ellers hører. Efter et halvt år med en veritabel skotøjsæske fuld af bilag og kvitteringer, begav hun sig ud i at finde en solid revisor, der var til at betale, og gad lave hendes årsregnskab. Det var ikke en helt nem opgave, særligt fordi andre terapeuter i hendes omgangskreds holdt kortene tæt til kroppen, og helst ikke ville dele viden, tips og netværk. Efter nogen research endte hun med at vælge det lille revisorfirma Dania, der passede godt til hendes forretning. Men udover det, klarer hun stort set alt selv.

“Man må godt give sin viden ud. Det kan kun være til gavn”

Ved siden af sit eget firma, der indtil videre kun havde en enkelt ugentlig klinikdag, havde Christina et deltidsjob, som hun beholdt lidt endnu. Snart fik hun en klinikdag mere, men følte også presset af at skulle finde nye klienter hele tiden. Presset skulle dog vise sig ikke at have det store hold i virkeligheden, for hurtigt blev det til en tredje klinikdag, og inden hun fik set sig om, havde hun fået sit eget sted på Højbro Plads i København, hvor hun var på fuld tid. Det blev dog både en dyr og halv-ensom fornøjelse at sidde der: “Man bliver sgu lidt bims, hvis man bare sidder der og er helt alene…”. Så i dag bor Christinas firma i et klinikfællesskab på Nørrebro i København. Det var vigtigt for hende at have gode kolleger, nogen at holde julefrokost med, nogen at mødes med i frokoststuen.

Christina vurderer selv, at hun bruger cirka tyve timer om ugen på klienter, og tyve timer på selve virksomheden; Facebook, Twitter, blog, hjemmeside, emails, administration, nyhedsbrev. Hendes virksomhed er blevet en livsstil for hende. Hun er ikke sen til at svare på mails fra folk, der lige har læst et af hendes blogindlæg og har et par spørgsmål. Noget hun i øvrigt ved, mange andre tager sig betalt for. For Christina er det bare en af de ting, hun gladeligt tager med: “Man må godt give sin viden ud. Det kan kun være til gavn”, som hun siger.

Vi tilføjer:
Du skal ikke være bange for at dele din viden – heller ikke selvom du ikke kan se det direkte på bundlinjen. Se i stedet på det større billede – hvis du tilfører værdi til menneskers liv og hverdag, for eksempel i form af viden og godt indhold på en blog, som er nyttig for læseren – så ved de også, hvor de skal gå hen, når de har brug for endnu mere viden, hjælp og værdi. På samme måde kan du selv lære af en masse mennesker, der deler deres viden, det være sig om hjemmesidekonstruktion, onlinemarkedsføring eller som her – tip til at få mere succes med din virksomhed.

Selvom Christina har mere end rigeligt at se til, ligger hun ikke på den lade side. Der sker hele tiden noget nyt. Det seneste skud på stammen er foredrag, hvor hun går lidt dybere i narcissismebegrebet. Og så er hun ved at lægge sidste hånd på en bog, der forventes at blive udgivet på Forlaget Turbine til efteråret.

Før vi siger tak for i dag, spørger vi lidt ind til, om Christina gør brug af netværk eller fora til kollegial sparring eller for at udveksle erfaringer om faglighed eller det at være selvstændig. Christinas svar opsummerede meget godt hele hendes væsen og virksomhed, og det, der gør, at hun nyder succes…: “Næh… Jeg kører nok mest min egen vej.

Tilbage til toppen

Vi har modtaget din E-mail

Vi vil vende retur til dig hurtigst muligt med svar på dine spørgsmål

Ups!

Noget gik galt. Prøv igen eller kontakt os direkte på [email protected]

Har du et spørgsmål? close