Når det gøres på den forkerte måde, bliver det besværligt at planlægge aftaler med kunderne – et væld af frem og tilbage, aflyse og omlægge aftaler og bruge 10 til 20 minutter i telefonen på at finde et passende tidspunkt. For slet ikke at tale om de manuelle arbejde med kalenderplanlægning. Online booking tager en masse hårdt arbejde fra dine skuldre.
Dine kunder planlægger aftaler ved at vælge frie tidsrum i din kalender. Online booking siden annullerer automatisk de optagede tidsrum, så dine kunder kun vælger fra en pulje af frie perioder.
Online booking sider reducerer booking-tiden til få sekunder og giver dig mulighed for at fokusere på din virksomhed. Brands, der bruger online booking systemer, får en stigning i omsætningen på 27%.
I denne artikel vil vi gennemgå de 13 bedste gratis sider til mødeplanlægning og bedste praksis, som du skal følge for at opnå optimale resultater. Er du klar? Så lad os komme i gang.
De 13 bedste 13 sider til online booking med gratis versioner
- Terapeut Booking: Bedste alt-i-en online booking software til små og mellemstore virksomheder. Og så er systemet dansk!
- Doodle: Bedste til teams i alle størrelser
- Acuity Scheduling: Bedste til små virksomheder
- Calendly: Bedst til teams og store virksomheder
- Setmore: Bedst til freelancere
- SimplyBook.me: Bedst til service-baserede virksomheder
- 10to8: Brugere får adgang til 100+ funktioner
- Calendar Hero: Automatisk planlægning af både klient- og teaminterne opgaver
- Sidekick: Bruger AI til at planlægge aftaler
- Appointy: Stor Allrounder for virksomheder
- Calendar: Bedst til teams med begrænsede budgetter
- SavvyCal: God til ubesværet styring
- Booksy: Bedst til virksomheder inden for sundhed og wellness
Hvorfor din virksomhed bør bruge en online bookingside – 3 vigtige fordele
- Klienterne er mere engagerede, når de er en del af processen
Den vigtigste grund til, at din virksomhed bør investere i en online booking side, er at lade kunderne deltage i processen med at bestille aftaler. Når kunderne selv vælger et tidsrum, er de mere engagerede og mere tilbøjelige til at møde op til møderne. - Styrk brandets omdømme og det første indtryk
Implementer online-reservationssystemer for at gøre et godt førstehåndsindtryk på dine kunder. I dag foretrækker de fleste mennesker at bestille aftaler selv i stedet for at skulle ringe til nogen. 67 % af kunderne foretrækker online booking frem for andre metoder.
Når du implementerer en online booking siden, får kunderne indtryk af, at du bekymrer dig om brugeroplevelsen. En app til planlægning af møder øger også brandets omdømme, fordi folk sandsynligvis vil dele positive interaktioner med deres venner og familie. - Eliminér lange samtaler frem og tilbage. Forbedr produktiviteten.
Online booking-software automatiserer manuelle gentagelige opgaver som f.eks. at lave aftaler, sende påmindelser, følge op efter møder, aflyse aftaler og tilføje kunder til en venteliste.
Med en bookingside behøver du kun at vælge fridage og lade softwaren gøre resten. Når en kunde booker en aftale, sender siden en meddelelse og sender automatisk påmindelser, efterhånden som mødet nærmer sig.
Hvilken booking skal du vælge?
Hvis du vil implementere en aftale-planlægger til dit brand, har du to hovedmuligheder. Den ene er at udvikle en booking-side fra bunden. Den anden er at samarbejde med en tredjeparts bookingsoftware. Den første mulighed er dyr og tidskrævende, fordi du regelmæssigt skal opdatere softwaren og opretholde sikkerheden.
Med den anden mulighed skal du blot finde et godt valg, der passer bedst til din virksomhed. Når du vælger online booking siden til dit brand, er her de funktioner, du skal fokusere på.
1. Brugervenlighed
Den første ting du skal overveje er, hvor nemt det vil være at bruge online booking-siden. Hvordan tilføjes et nyt møde? Automatiserer softwaren påmindelser? Automatiserer den opfølgning med kunderne efter møderne? Kan den tilpasses?
Du ønsker ikke at bruge tid på at vænne dig til en side med en høj indlæringskurve. Du har brug for noget, som du kan konfigurere med få klik og være klar til at dele det med dine kunder.
Brugervenlighed er en fordel for både dig og dine kunder. Sørg for at tilmelde dig en side, der gør det nemt for klienterne at se din kalender og vælge de tidsrum, der passer dem bedst. Siden skal medføre en problemfri kundeoplevelse.
Hvis siden ikke er nem at bruge, skal kunderne enten ringe til din virksomhed eller gå til en anden. Brug en bookingside, der hjælper dig med at fastholde kunderne, ikke med at miste dem.
2. Nem online deling
Vælg en online booking side, der gør det nemt at dele links til tidsbestilling. Du skal kunne dele et link, der fører direkte til din kalender. Dette er især nyttigt, hvis du laver meget markedsføring på sociale medier.
Du bør kunne indlejre bookinglinks på dine sociale kontosider og sende dem til potentielle kunder via e-mail. Siden bør integreres i dit websted.
Nem online deling giver dig mulighed for at øge din markedsføring og opsøgende indsats, fordi du ved, at når du får en interesseret kunde, skal du blot sende dem et link for at booke et møde.
3. Mulighed for at planlægge forskellige typer møder og tage højde for faktorer som f.eks. ferier
Sørg for, at online booking siden giver mulighed for at planlægge gruppemøder. Du bør også kunne vælge fridage som f.eks. weekender og ferier.
Siden bør have et backend-system, hvor du kan oprette præferencer og særlige møder, f.eks. tilbagevendende møder. På den måde kan du indstille tirsdag kl. 10 om morgenen hver uge til kunde A.
4. Ekstra indbyggede funktioner
Kig efter en side med ekstra funktioner som f.eks. online fildeling, forudbetalinger og formularer. Et bookingsystem som Terapeut Booking giver dig mulighed for at generere fakturaer, oprette delbetalinger og endda lade flere klienter dele regningen. Softwaren giver dig også mulighed for at sende formularer til dine potentielle kunder, når de har bestilt en aftale.
5. Omfattende integrationer
Integrationer giver dig mulighed for at udvide en sides funktionalitet. Hvis du f.eks. integrerer en online booking med Google Kalender, kan du importere din tidsplan fra Google Kalender til din bookingside.
Afhængigt af din virksomheds behov skal du kigge efter en bookingside, der understøtter mange integrationer. Du kan hermed nemt inkludere fremragende funktioner.
13 Gratis software til planlægning af aftaler online
1. Terapeut Booking: Bedste alt-i-en booking-software til små og mellemstore virksomheder
Top Features
- Link til en booking side, der kan integreres på både websted og andre sider
- Automatiserede påmindelser og opfølgninger via e-mail og SMS
- EasyPay til betalingsbehandling og automatisk fakturagenerering
- GDPR-kompatibel
- Adgang til Rapporter og analyser
- Adgang til Tilbagevendende aftaler
Terapeut Booking er en top online booking software til små og mellemstore virksomheder, der ønsker at tilbyde deres kunder en nem online booking side. Terapeut Booking fungerer godt for terapeuter, behandlere og specialister. Når du tilmelder dig, får du et unikt link til din kalender. Kalenderen kan tilpasses til at inkludere fridage og ferier. Delingslinket kan indlejres på dit websted og dine sider på sociale medier.
Terapeut Booking er speciel, fordi den giver tonsvis af funktioner ud over online booking. Du kan indstille din kalender til at fungere for flere medarbejdere, integrere med EasyPay for nemme betalingsinddrivelser og oprette automatiske påmindelser og opfølgninger, selv fødselsdagsbeskeder.
Terapeut Booking integrerer med anden software som Facebook, Google Calendar, Mail Chimp og Zapier.
2. Doodle: Bedst til hold af alle størrelser
Top features
- Link til en bookingside
- Omfattende integrationsfunktion
- Mulighed for at synkronisere forskellige kalendre til een
- Automatiserede påmindelser til kunderne
Doodle er en side til tidsbestilling, der er udviklet til teams. Den gratis version er dog begrænset til kun én bruger.
Doodle indeholder alle de forventede funktioner i bookingsoftware som automatiserede påmindelser og mulighed for at fastsætte både 1:1 og gruppeopkald. Den integrerer med en række online mødeplatforme, herunder Google Meet og Zoom.
Det særlige ved Doodle er, at du kan synkronisere forskellige kalendere for at finde det tidsrum, der passer til flere personer. Et brugsscenarie ville være, når du forsøger at booke et gruppemøde.
3. Acutity Schedueling: Bedst til små virksomheder
Top Features
- Automatiserede påmindelser og opfølgninger
- Link til bookingsiden
- Integreret betalingssystem
- Kan tilpasses til din stil
Acuity Scheduling er en virksomhed, der ejes af Squarespace. Det er en solid løsning for freelancere og små virksomheder, der ønsker at inkludere en bookingside på deres websted.
Softwaren har et integreret betalingssystem til indsamling af gebyrer for aftaler, og du kan tilpasse den til at tilbyde pakker og medlemstilbud. Acuity kan også integreres med mange programmer.
4. Calendly: Bedst til teams og store virksomheder
Top Features
- Link til bookingkalenderen
- Fælles holdkalender
- Automatiserede påmindelser om aftaler
- Analyser og rapporter med indsigt i analyser og rapporter
Calendly er et program til planlægning af aftaler, der er udviklet til store teams, som ønsker at fremskynde salgsprocessen og øge omsætningen.
Det synkroniserer forskellige kalendere for at finde ledige tidsrum og giver mulighed for tilpasning af bookingsiden og e-mails. Softwaren kan også integreres med andre sider som Stripe og Google Analytics.
5. Setmore: Bedst for freelancere
Top Features
- Automatisk bekræftelse pr. e-mail
- E-mail og SMS-påmindelser
- Både 1:1 og gruppemøder
- Integration med Facebook, Square og Stripe
- Tilbagevendende aftaler
Setmore er en online booking-side, der fungerer bedst til små hold. Den har en helt gratis version, der giver mulighed for op til 3 brugere på kontoen. Det eneste du skal gøre for at tilmelde dig er at indtaste din e-mailadresse.
Nogle andre funktioner Setmore tilbyder omfatter kalendersynkronisering, desktop-, Android- og iOS-apps og kalenderdeling via QR-koder.
6. SimplyBook.me: Bedste til service-baserede virksomheder
Top Features
- Booking side, automatiserede påmindelser
- Indbygget betalingsprocessor, herunder kortløse checkouts
- Indbygget webside builder og marketingværktøjer
- Mobile apps for nem adgang
- Admin-app til backend-administration
Simplybook.me giver mulighed for nem deling af bookingkalendere. Med få klik kan du begynde at acceptere onlinebookinger og oprette og spore nye kunder.
Simplybook.me kan integreres med et væld af andre applikationer, herunder Facebook, Instagram og Google my Business. Det særlige ved SimplyBook er, at det indeholder funktioner som en webside builder.
7. 10to8: Brugere får adgang til over 100 funktioner
Top Features
- Online bookingkalender
- Integration med betalingsprocessorer som PayPal og Stripe
- Total kontrol over tilpasninger
- SMS- og e-mail-påmindelser
10to8 er en bookingside, der giver dig virkelig værdi for pengene. Brugerne får adgang til mere end 100 funktioner, der gør det nemt for dig og dine kunder at bestille aftaler. Ud over de sædvanlige påmindelser kan du tilpasse og planlægge personlige beskeder, der skal sendes til dine kunder.
8. Calendar Hero: Automatisk planlægning af både klient- og team interne kalender
Top Features
- Automatisk planlægning af både klient- og team-intern planlægning
- Nem deling af link til bookingkalender
- Personlige planlægningslinks til forskellige teammedlemmer
- Videokonferencer
Calendar Hero understøtter booking af aftaler med kunder og med dine teammedlemmer. Hvert teammedlem har et personligt planlægningslink, der giver dem mulighed for at dele deres egen kalender. Book nemt bestyrelsesmøder ved at synkronisere alle teammedlemmernes kalendere for at finde det bedste tidspunkt.
Du kan reducere antallet af udeblivelser ved automatisk at sende påmindelser via SMS og e-mail. Calendar Hero integreres med programmer som Zoom, Webex og GoTo Meeting. Softwaren har et dedikeret kundesupportteam plus en veldokumenteret vidensbase.
9. Sidekick: Bruger AI til at planlægge aftaler
Top Features
- AI-mødeplanlægning via e-mail
- Planlægning af interne møder i grupper
- Både individuelle kalendere og teamkalendere
- Integreres med Gmail, Google Meet og Outlook
Sidekick giver dig mulighed for at planlægge møder ved at dele et bookinglink, videresende en e-mail og planlægge møder i team.
Værktøjet arbejder med kunstig intelligens til at planlægge møder mellem dig og dine medarbejdere, uden at nogen behøver at benytte en anden side til skemalægning. Det sender også automatiske påmindelser, integrerer med anden software og understøtter gruppemøder.
10. Appointy: Stor Allrounder for virksomheder
Top Features
- Online planlægning af aftaler
- Automatiserede e-mail- og SMS-beskeder
- Inkasso af betalinger via Square, Stripe og PayPal
- Reservér via Google-funktion
Appointy kan bruges til stort set alle nicher – fra uddannelse og serviceydelser til sundhed og wellness samt saloner og skønhed. Den gratis version giver dig mulighed for at synkronisere kalendere, bruge mobilappen, indsamle Square-betalinger og integrere med dit websted.
11. Calendar: Bedst for et begrænset budget
Top Features
- Synkroniser flere kalendere
- Inkluder flere brugere i én konto
- Tilpas bookinglinks, så de passer til dit brand
- Integrer med Zapier for at øge den tilgængelige funktionalitet
Calendar er en enkel og gratis aftaleplanlægger, der er bedst til teams med et begrænset budget.
Den tilbyder de forventede funktioner som bookinglinks, teamkalendere, kalendersynkronisering og automatiserede påmindelser. Den giver også forskellige kalendervisninger som daglige, ugentlige og månedlige skemaer.
Den mangler dog ekstra funktioner som betalingsindsamling.
12. SavvyCal: Perfekt til nem styring
Top Features
- Overlejret kalender
- Forudfyldning af formularer
- Planlægning af tidszone
- Automatiserede opgaver som påmindelser
SavvyCal skiller sig ud fra de andre aftaleplanlæggere, fordi den tager brugervenligheden til det næste niveau.
Klienter, der besøger din bookingside, kan overlejre deres kalender med din kalender, så de automatisk kan se passende tidsrum.
Savvycal tilbyder andre funktioner som links til engangsbrug og begrænsede planlægningsfrekvenser. Du får fuld kontrol over, hvilke tidsrum der er tilgængelige for kunderne, og hvor ofte de kan planlægge aftaler.
13. Booksy: Bedst til virksomheder inden for sundhed og wellness
Top Features
- Find nemt en salonplacering
- SMS-beskeder, de første 2000 er gratis
- Automatiserede påmindelser og opfølgninger
- Behandling af betalinger
Booksy er udviklet til virksomheder inden for sundheds- og wellnessbranchen – specielt frisører, saloner og hårstylister. Den tilbyder nem tidsbestilling og automatiserede påmindelser og opfølgninger.
Kunder, der besøger Booksy-webstedet, kan finde de saloner, der ligger tættest på dem, uden at skulle lede efter en bestemt virksomhed. Booksy giver også mulighed for betalingsindsamling og analyser. De første 2000 sms-beskeder er gratis. Brugerne får også adgang til markedsføringsværktøjer.
7 bedste tips
1. Regelmæssigt minde og følge op på kunderne via e-mail og SMS
Indstil din bookingside til at sende regelmæssige automatiske påmindelser og opfølgninger. Når en kunde booker en aftale, skal du sende en bekræftelsesmail med det samme. Send påmindelser, når aftaledatoerne nærmer sig. Efter en aftale kan du sende en kort meningsmåling eller en undersøgelse via e-mail.
Regelmæssige e-mails og sms’er giver dig mulighed for at holde kontakten med dine kunder, udvikle sunde kunderelationer og øge kundefastholdelsesprocenten.
2. Mulighed for automatiserede tilbagevendende møder
Hvis du driver en klinik, skal du sandsynligvis planlægge tilbagevendende møder med dine klienter. Men lad ikke klienterne selv oprette tilbagevendende møder i frontenden.
Når en klient mødes med dig første gang, skal du oprette det tilbagevendende møde fra administrationspanelet. Dette vil annullere et slot, så ingen ny klient kan planlægge et møde på samme tidspunkt. Hvis forretningsforbindelsen ophører, kan du nemt fjerne det tilbagevendende møde fra backend’en.
3. Hold alle betalinger inden for den samme webside
For at øge kundernes tillid skal du undgå at omdirigere kunderne til en helt ny side for at gennemføre betalingen, især hvis betalingsprocessoren er mindre kendt. Du beder kunderne om at betale på forhånd, og de skal have tillid til dig.
Lad betalingen ske på den samme side, som booking af aftaler sker. På den måde ved kunden, at du håndterer alle trin i processen.
4. Indsaml så mange oplysninger som muligt før aftalen
Klinikkerne skal indsamle yderligere oplysninger, når en klient ankommer til klinikken. De skal forstå, hvilke tjenester en klient er interesseret i, og hvilke problemer de kan løse.
Minimer ventetiden ved at indsamle alle de oplysninger, der er nødvendige for at forberede aftalen på forhånd. Online-planlæggere som Terapeut Booking giver dig mulighed for at oprette ekstra felter.
5. Bekræft aftaler via e-mail, SMS eller telefonopkald
Bekræft altid alle online aftaler, der er booket via dit kalenderlink. Send en bekræftelse pr. e-mail eller sms. Du kan også foretage et telefonopkald til den potentielle kunde.
Ved at bekræfte alle aftaler giver du indtryk af, at du glæder dig til at møde dine kunder. Desuden giver bekræftelse af aftaler dig en grund til at kontakte dem regelmæssigt med automatiserede påmindelser.
6. Undgå dobbeltbooking
En dobbeltbooking er, når en kunde booker et møde til forskellige tjenester på samme tid. Når en kunde vælger forskellige tjenester på samme tid, kan du måske ikke levere alt det, som kunden har brug for, inden for det samme tidsrum.
Indstil din aftaleplanlægger, så en klient kun kan vælge én tjeneste pr. tidsrum. På den måde sikrer du, at din forretning kører gnidningsløst.
7. Indsamling og anvendelse af kundefeedback
Dette er nødvendigt for at få indsigt i, hvordan du kan forbedre din planlægningsproces for aftaler. Det giver dig mulighed for at forbedre kvaliteten af de tjenester, du tilbyder.
Send en kort undersøgelse via e-mail, når hvert møde er afsluttet. Lad ikke de data, du indsamler, ligge forladt hen. Gennemgå dem hvert kvartal eller deromkring.
Opsummering
Online booking kan løfte din virksomhed til det næste niveau, hvis du gør det på den rigtige måde. Det vil hjælpe dig med at generere flere leads, pleje kunderelationer og øge din indtjening.
Men du skal vælge den rigtige til din virksomhed. Kig efter et bookingprogram, der er let at opsætte, har mange funktioner til kunder og administration, og som kan integreres med flere apps.
Terapeut Booking har en helt gratis version. Du er velkommen til at stille os alle de spørgsmål, du har.
FAQ
Hvad er den bedste gratis Online booking side?
Der findes ikke nogen bedste gratis Online booking side, men der findes den bedste til din virksomhed. For at finde den skal du overveje de vigtigste funktioner, du har brug for, og de gode ekstrafunktioner.
Terapeut Booking har nødvendige funktioner som en online aftaleplanlægger, kalendersynkronisering og automatiserede påmindelser. Den har også ekstraudstyr som betalingsindsamling, analyser og online eventopsætning.
Du er velkommen til at sende os en e-mail på [email protected], hvis du har spørgsmål eller har brug for hjælp til noget. Vi glæder os til at høre fra dig.
Besøg vores hjælpecenter for at få grundige forklaringer, hvis du allerede har en konto her, og tjek vores andre blogindlæg for spændende tips og artikler, hvis du ikke er sikker på, hvordan nogle ting fungerer.