45 marketingstrategier til din klinik

Sally Klie
21-11-2022
17 minutters læsetid
Digital marketing skrevet med separate bogstavs-brikker

Ønsker du at tiltrække flere kunder til din klinik? Hvis du spekulerer på alle de måder at markedsføre din lægepraksis på, er denne artikel for dig. Vi diskuterer 45 markedsføringsstrategier for lægepraksis. Vi har inddelt dem i 10 hoveddele for at gøre dem let forståelige.

God fornøjelse.

Del 1: Begynd med de nuværende patienter

Kvinde der smiler

Denne del vil fokusere på, hvordan du kan markedsføre din klinik gennem eksisterende kunder for at fremme mund-til-mund markedsføring til familie og venner.

1. Fokus på at levere enestående patientoplevelser

Den bedste måde at markedsføre din klinik på er ved at yde den bedst mulige service til dine patienter. Vær opmærksom på deres behov, og lad dem aldrig vente. 

Esteban Kolsky fandt ud af, at 72 % af kunderne deler en positiv oplevelse med mindst 6 personer. Og når en ven eller et familiemedlem anbefaler en løsning, er der stor sandsynlighed for, at de rent faktisk undersøger den. 

2. Opfordre og belønne henvisninger

Indret et henvisningsprogram. Informer dine patienter om, at de kan få flere ydelser til en lavere pris, hvis de anbefaler din klinik til andre.

Især for en ny praksis er henvisninger et effektivt middel til at få nye kunder. 82 % af de små virksomheder siger, at henvisninger og anbefalinger er deres primære kilde til forretning. 

Ifølge en undersøgelse blandt 28.000 personer i 56 lande har 92 % af kunderne tillid til henvisninger fra personer, de har tillid til. 

3. Tilbyd rabatter og kuponkoder

Folk elsker at spare penge på et køb. Du vil tiltrække flere kunder, hvis du tilbyder en rabat, en kuponkode eller endda en procentdel af prisen. Hvis du tilbyder en bonuspakke, kan du øge salget med op til 73 %. 

For at gøre rabatterne mere effektive skal du begrænse dem inden for tidsfrister. Det er mere sandsynligt, at en kunde vil reagere på en kupon, der kun gælder i en uge, end på en kupon, der gælder for evigt.

Opfordre også eksisterende kunder til at dele rabatter og kuponkoder med deres venner.

4. Skab eksklusive patientpakker

Opret eksklusive tilbud som f.eks. særlige tilbud, funktioner og rabatter kun for dine kunder. Eksklusive tilbud overtaler flere mennesker til at blive kunder og øger livscyklussen for dine nuværende kunder. 

En undersøgelse viste, at 82 % af kunderne siger, at eksklusive tilbud øger, hvor ofte de køber fra et mærke. 

5. Saml og brug kundefeedback

Du har ikke råd til at køre markedsføringskampagner i mørke uden at vide, hvad dine nuværende patienter mener. De er i den bedste position til at fortælle dig, hvorfor de elsker din klinik, og hvordan du kan forbedre dine tjenester.

Når du får forslag, så brug dem. At implementere feedback fra patienterne viser, at din klinik er patientcentreret.

Indsaml patientfeedback via meningsmålinger, undersøgelser og udtalelser. Fastsæt et regelmæssigt interval, måske hvert kvartal, for at gennemgå forslagene og forbedre dem. 

Del 2: Kom ind i online-kampen

Online traffik vist grafisk

Hvis du ikke allerede har gjort det, så dyp dine tæer i det digitale vand. 

Du er nødt til at møde dine kunder der, hvor de befinder sig, og hvor de har behov for at øge konverteringsraten. For de fleste moderne klinikker er dette sted online. 

Her er de forskellige måder at markedsføre din lægepraksis på via internettet.

6. Lancér et websted, der fungerer på mobilen

Det første skridt er at lancere et websted. Det er super nemt – få en hostingudbyder og registrer et domæne. WordPress er et fantastisk CMS, fordi du nemt kan organisere og offentliggøre nyt indhold. 

Hvis du ikke kan gøre det selv, kan du hyre en WordPress-websideudvikler fra jobplatforme som Fiverr og Upwork.

Sørg for, at dit websted er mobilresponsivt, fordi de fleste mennesker søger på internettet på deres telefoner. Placer en kontaktformular på en fremtrædende plads. Sørg også for, at dit websted er ADA-kompatibelt. 

7. SEO er afgørende

Hele pointen med at få et websted er at opnå online synlighed. Du ønsker, at din kliniks websted skal være synligt for det rette publikum. 

Den eneste måde at få det til at ske på er gennem SEO. SEO står for Search Engine Optimization og er processen med at få dit websted til at blive vist på topplaceringer i søgeresultaterne. 

Den primære måde at gøre dette på er ved at bruge de rigtige søgeord og opbygge backlinks til dit websted.

8. Regelmæssigt at udgive relevant indhold på webstedet

Du vil ikke opnå nogen reelle resultater, hvis du kun offentliggør indhold en gang i mellem. 

Hvis du vil generere kvalitetstrafik, skal du identificere din ideelle kunde og oprette blogs specifikt til dem. Udgiv regelmæssigt indhold, der løser reelle problemer.

Du kan oprette en salgstragt og generere indhold til hver fase. På den måde begynder de besøgende, der kommer til dit websted, rejsen mod at ansætte dig.

9. Tilføj knapper til social deling

Brug sociale delingsknapper for at opfordre de besøgende på webstedet til at dele dit indhold med deres netværk. Under et blogindlæg kan du tilføje links til Twitter, Facebook og Reddit. Ved at klikke på linket deler læserne automatisk på deres sociale platforme. 

10. Brug Google-annoncer

Google-annoncer giver dig mulighed for at markedsføre din praksis på kort sigt, mens du spiller det langsigtede spil med SEO. 

Nøglen er at oprette annoncer, benytter de rigtige søgeord, som potentielle kunder søger på Google. 

Du betaler kun til Google, når nogen klikker sig videre til dit websted. For at få optimale resultater skal du optimere landingssiden, så den matcher deres søgeintention.

11. Tilføj kundeudtalelser på dit websted

En anden ting, der vil få dit websted til at skille sig ud, er et vidnesbyrd. Find patienter med positive oplevelser på din klinik, og få dem til at skrive udtalelser. Ved at tilføje dem til dit websted øger du troværdigheden for de besøgende. 

Den bedste måde er at få dine patienter til at efterlade bedømmelser på websteder som Yelp, Trustpilot, og derefter trække disse anmeldelser til dit websted.

Del 3: Brug sociale medier

Social Media i farvede bogstaver

Når du har et website klar, er det næste skridt at sprede kendskabet til dit brand på de sociale platforme. Her er nogle tips til markedsføring af lægepraksis på de sociale medier.

12. Opret firmakonti på flere sociale platforme

Tilmeld dig to eller tre sociale medier. 

De tre bedste til social markedsføring på klinikker er Facebook, Instagram og Youtube. De er de tre bedste, fordi de giver dig mulighed for at skabe indhold i forskellige formater og spore resultater. De er også populære reklamekanaler. Andre platforme, der bør overvejes, er Twitter, Pinterest og Reddit. 

Overvej dine patienters demografi. Start med nogle få platforme.

13. Skab et genkendeligt brand på tværs af alle platforme

Du er nødt til at gøre din klinik genkendelig på alle de platforme, du er på. Brug det samme brugernavn og de samme farveskemaer. 

Du kan bruge dit domænenavn som brugernavn. Hvis dit websted f.eks. hedder “betterhealth.dk”, skal du bruge “betterhealth” som brugernavn på alle platforme og bruge samme farveskema på dit websted.

14. Svar på kommentarer

Når du ofte poster på sociale medier, får du mange kommentarer under dine indlæg. Mange af disse kommentarer vil stille spørgsmål om sundhed og kommentere på oplevelser på din klinik. 

Svar på så mange kommentarer som muligt. Det viser, at din klinik bekymrer sig om dig og er interesseret i at yde hjælp. Udtryk taknemmelighed over for positive bemærkninger og svar på negative kommentarer.

15. Brug “social ads”

Det tager tid at opnå en betydelig udbredelse på de sociale medier – nok til at generere leads via disse platforme. Social ads er en måde at tiltrække nye kunder på kort sigt og hurtigt øge din følgerskare på de sociale medier.

Når du udgiver en annonce, skal du målrette et søgeord og en demografisk gruppe, der passer til din målgruppe. Sørg for at indstille de korrekte Facebook-attributionsvariabler, så du ved, hvilke annoncer der klarer sig bedst.

16. Engager dig på de sociale medier – udnyt influencer marketing

En anden måde at fremskynde resultaterne fra sociale medier er at opfordre dine brugere til at tale om dig. Du kan tilbyde rabatter til kunder, der vurderer din klinik online. Denne metode kan dog tvinge dem til at være forudindtaget.

En anden måde er at samarbejde med affiliate marketingfolk og influencers. Bed dem om at omtale din klinik i anmeldelser. På denne måde øger du effektivt kendskabet til mærket og tiltrækker flere klienter.

Del 4: Det er okay at bede om hjælp

spørgsmålstegn på lyserød baggrund

Indtil videre har vi listet 16 måder at markedsføre din klinik på. Men de fleste praktiserende læger vil finde det udfordrende at få markedsføring af en lægepraksis til at passe ind i deres travle skemaer. Lad os tale om de forskellige måder at gøre markedsføring af din klinik let på.

17. Brug “posting tools” på sociale medier

Værktøjer til opslag på sociale medier er beregnet til at planlægge opslag på forhånd. Du kan f.eks. planlægge et indlæg til at blive udsendt en tirsdag kl. 12.00. Og du behøver ikke at være på din enhed.

Så hvis du har svært ved at skabe tid til sociale medier, kan du vælge en dag til at planlægge indlæg på sociale medier.

18. Brug SEO research værktøjer

SEO-værktøjer bruges til at søge efter søgeord og analysere den trafik, der kommer til dit websted og dine konkurrenters websteder.  

Populære SEO-værktøjer omfatter Semrush, Ahrefs og Moz. De har alle gratis versioner.

19. Du er velkommen til at samarbejde med et konsulentfirma

Måske synes du, at det er kompliceret og forvirrende at markedsføre din praksis. I stedet for at gøre det selv og spilde tid og penge, kan du hyre en SEO-specialist eller et bureau.

Du kan finde dem med en simpel Google-søgning eller via jobplatforme som Upwork. Du kan outsource hele SEO- og social media-delen af markedsføringen af din klinik.

20. Opret en redaktionel kalender

Kan du huske, at jeg sagde, at du regelmæssigt skulle frigive indhold, der får læserne til at konvertere til kunder? Du har måske ikke altid de rigtige idéer til indhold.

En redaktionel kalender er som en tidsplan, der indeholder emner til at skabe indhold omkring. Når du opretter en redaktionel kalender, er det nemt at følge en plan, så du ikke behøver at brainstorme dagligt om, hvad du skal udgive. 

Et tip: Lav en redaktionel kalender for et kvartal, analysér resultaterne, og lav derefter en bedre kalender.

21. Brug værktøjer til at skabe indhold til billeder og videoer

For at optimere engagementet skal du offentliggøre indhold i forskellige formater. Du bør inkludere billeder, videoer, infografikker og diagrammer i dine artikler.

Problemet er, at det tager længere tid at skabe disse former for indhold. Brug værktøjer som Canva til billed- og videoredigering og ressourcer som Pexels til gratis stockbilleder for at fremskynde processen.

Del 5: Udnyt lokale markedsføringsstrategier

Local i farvede bogstaver

Lokale markedsføringsstrategier giver dig mulighed for at komme i kontakt med dit lokalsamfund og skabe opmærksomhed om dit brand i din kliniks lokalområde. Her er nogle måder at markedsføre din klinik inden for dit postnummer på. 

22. Hold åbent hus og inviter lokale 

Arranger et åbent hus, og inviter folk til at se sig omkring på din klinik. Folk besøger din klinik på dagen for åbent hus for at tjekke dine tjenester ud. Du kan give et par gratis tjenester som incitament. Du får mulighed for at markedsføre dig direkte til de mennesker, der dukker op. 

23. Udfør lokal SEO

Når du laver SEO for blogs, bør du overveje at fokusere på nøgleord, der bruges i dit område. Så når folk i lokalområdet søger efter sundhedsemner på nettet, bliver din kliniks websted placeret øverst på listen. 

Lokal SEO er meget nemmere end SEO for globale søgeord, fordi konkurrencen er mindre. 

24. Tilbyd bonus personlige tjenester for at skabe et godt omdømme for mærket

Tilbyd gratis bonusydelser til førstegangspatienter for at skabe opmærksomhed om mærket. Når nye patienter møder op, skal du give dem patientorienteret behandling, så de er mere tilbøjelige til at vende tilbage for at få betalte ydelser og anbefale din klinik til venner og familie.

25. Hold oplæg ved lokale arrangementer for at øge kendskabet til mærket

Ansøg om at tale ved arrangementer i dit lokalsamfund. Løs særlige sundhedsproblemer for dine tilhørere. Under din tale kan du give nogle insideroplysninger om sundhed og invitere tilhørerne til at besøge din klinik. Overvej selv at arrangere lokale sundhedsarrangementer.

26. Opret en Doximity-profil

Doximity er som Linkedin for lokale læger. Brug Doximity til at komme i kontakt med kliniske behandlere i dit område. De vil få kendskab til din klinik og kan henvise patienter til dig.

Del 6: Duk op på andre online-sider

Mennesker der sidder rundt om en computer

Markedsfør din klinik effektivt ved at dukke op på andre brands’ onlineområder. Her er nogle måder at gøre det på:

27. Få patienterne til at bedømme dine tjenester online

Når patienterne udtrykker positive følelser om dine kliniske tjenester, kan du få dem til at skrive en online anmeldelse.

Opmuntre dem til at anmelde dine tjenester på Google, Yelp, HealthGrades, RateMDs og Vitals. De fleste mennesker kigger efter anmeldelser af tjenester, før de vælger en udbyder.

28. Gæste opslag

Gæsteindlæg er, når du udgiver et blogindlæg på et websted, der er relateret til dit eget. En gæsteblog giver dig mulighed for at løse problemer, vise din ekspertise og få folk til at overveje at tjekke dit websted ud. Gæstepostering er også en strategi til at opbygge backlinks til et websted og øge online-rangeringerne. 

29. Deltag i podcasts

Find podcasts om sundhedsemner, og bed dem om at have dig med. Nøglen til at generere kundeemner via podcasts er at være åben, dele så meget viden som muligt og lade lytterne vide, at der er mere, hvor det kom fra. 

Du kan starte din podcast, men det vil først fungere, når du har opbygget en betydelig fanskare. 

30. Create a professional online profile

Opbygning af en online lægeprofil, f.eks. på ZocDoc, øger troværdigheden for folk, der måske leder efter speciallæger, som de kan kontakte. Zocdoc filtrerer behandlere efter speciale, lokalitet og betalingsmetoder.

31. Benyt dig af HARO

HARO står for Help A Reporter Out. Det er et websted, hvor eksperter og journalister kommer i kontakt med hinanden. Skribenterne beder om ekspertudtalelser om emner, vælger de svar, de vil citere, og linker tilbage til eksperternes websteder. 

Hvis du opretter forbindelse med journalister på HARO, får du mulighed for at blive omtalt på højt profilerede websteder som Forbes. Desuden er brugen af HARO en teknik til at opbygge backlinks til dit websted. 

32. Skriv udtalelser til medierne

Brug pressemeddelelser til at frigive nye oplysninger om din klinik, hvilke nye tjenester du tilbyder, og hvilke opdateringer der kommer til din klinik. Du kan offentliggøre pressemeddelelser på dit websted.

Del 7: Implementer selvbetjeningsmuligheder

selvbetjenings post

I dag ønsker kunderne at løse problemer uden at tale med en medarbejder eller en servicemedarbejder. Selvbetjeningsmuligheder vil få dig til at skille dig ud fra masser af konkurrenter. Her er selvbetjeningsmuligheder, som du kan implementere:

33. Aktiver mulighed for online tidsbestilling

Online aftaleplanlægning løser reelle problemer med bekvemmelighed, fordi:

  • Din klinik bliver tilgængelig 24/7 til at fastsætte aftaler.
  • Patienterne kan nemt bestille møder på tidspunkter, der passer til din tidsplan.
  • Dit personale vil ikke skulle spilde tid på telefonen for at forsøge at fastsætte aftaler.
  • Patienterne kan nemt sende dig relevante journaler. 

Bookingsystemer sender påmindelser om møder til patienterne. Og du kan inkludere oversigter til, når møderne er slut. 

34. Oprettelse af en patientportal

En patientportal giver patienterne mulighed for at logge ind på deres konti og udføre enkle handlinger som at bestille en tid, opdatere deres journaler eller foretage en betaling. 

Patientportaler adskiller dig fra konkurrenterne og tilskynder flere kunder til at tilmelde sig denne eksklusive service. 

35. Opret et EHR system

Overvej at oprette en EHR-software til din klinik, så patienterne kan logge ind for at se og opdatere deres sundhedsjournaler. Et EHR giver patienten mulighed for at få adgang til sine journaler når som helst. Sørg for, at din EHR er sikker og beskytter dine patienters privatliv. 

36. Oprettelse af en branchespecifik blog

NBC har fundet ud af, at flere mennesker søger efter sundhedsløsninger online. Overvej at lancere en blog som Healthline, der fokuserer på dine tjenester og gør-det-selv-løsninger, som folk kan implementere. En sundhedsblog vil føre kvalificeret trafik til dit websted og øge konverteringsraten. 

Del 8: Dyp tæerne i traditionelle markedsføringsstrategier

kvindehånd der skriver "audience"

Traditionelle teknikker kan tiltrække kunder til din klinik, afhængigt af patienternes demografi. 

37. Invester i markedsføring af billboards

Billboard-markedsføring er effektiv, når du vælger den rigtige placering og årstid. Sigt efter at leje billboards i områder med stor trafik, hvor mange mennesker kører forbi. Billboards kan være gode til at promovere begivenheder. 

38. Betal for radioreklamer

Radioannoncer virker, hvis du markedsfører dig i de rigtige udsendelser på de rigtige tidspunkter af dagen. Nogle tips:

  • Angiv et klart værditilbud
  • Tilføj et presserende tilbud til et tilbud
  • Angiv tydeligt, hvordan du kan kontakte dig
  • Angiv webstedsadresser og telefonnumre med bogstaver

39. Del pjecer ud ved arrangementer

Ved at dele pjecer og brochurer ved arrangementer kan du tale direkte med de personer, du markedsfører dig til, og få personlig kontakt med dem. Du kan få deres telefonnumre for at holde kontakten med dem.

40. Brug mail-annoncer og nyhedsbreve

Direct mail-annoncer virker stadig, når du henvender dig til de rigtige personer. Den bedste måde at lave direct mailing på er med dine nuværende patienter.  Send annoncer for begivenheder, meddelelser og endda fødselsdagshilsner via posten for at øge klienternes livscyklus og mund-til-mund-markedsføring. 

Del 9: Begynd at markedsføre på e-mail

en mail notifikation

E-mail-marketing er så specielt, at det fortjener et helt afsnit i denne artikel. Her er gennemprøvede måder at markedsføre din lægepraksis på til din e-mail-liste.

41. Tilbyd gratis materiale via. e-mail

En “leadmagnet” er en ressource, som besøgende kun kan få adgang til efter at have indtastet en e-mail. Det kan være en e-bog, en guide eller en rabatkode. 

Du skal informere folk om, at de vil modtage e-mails fra dig, når de indsender deres adresse. For at bekræfte adresser skal du sende materialet, der skal downloades, via e-mail.

42. Send jævnligt e-mails til dine klienter

Fortsæt med din liste, også selv om du ikke har noget interessant at sige. Ugentlige e-mails er perfekte. Medtag altid en opfordring til handling i dine e-mails, måske et link til en ny artikel, en rabatkode eller et link til at bestille en aftale. 

43. Indførelse af e-mail-nyhedsbreve

E-mail-nyhedsbreve er særlige månedlige e-mails. De kan indeholde nyheder om begivenheder, opdateringer om ydelser eller sjove indslag. Gør nyhedsbrevene hyggelige, så folk ser frem til at modtage dem.

Del 10: Markedsfør din praksis i dit netværk

Tre kvinder der drikker kaffe rundt om et bord

Ved at komme i kontakt med andre sundhedskolleger kan du markedsføre din klinik og de tjenester, du tilbyder dem, over for dem.

44. Være en del af et netværk, der henviser patienter internt

Få venner og opbyg et netværk med andre kliniske specialister. Du kan finde dem på LinkedIn, ved arrangementer eller på Doximity. Dit netværk kan henvise patienter til hinanden. 

45. Udgiv artikler til din branche

Ved at udgive videnskabelige artikler om sundhed, der er åbne for dine kollegaer, kan du vise din ekspertise og få andre fagfolk til at udvikle interessere sig for dig. Du vil fremme mund-til-mund markedsføring i dit netværk.

Afslutning

Markedsføring af en praksis for at tiltrække nye kunder er en stor opgave. Prøv ikke at gøre det hele på én gang. Gennemfør nogle få strategier korrekt, og tilføj derefter andre teknikker. Jeg ønsker dig alt det bedste.


Du er velkommen til at sende os en e-mail på [email protected], hvis du har spørgsmål eller har brug for hjælp til noget. Vi glæder os til at høre fra dig.

Besøg vores hjælpecenter for at få grundige forklaringer, hvis du allerede har en konto her, og tjek vores andre blogindlæg for spændende tips og artikler, hvis du ikke er sikker på, hvordan nogle ting fungerer.

Tilbage til toppen

Vi har modtaget din E-mail

Vi vil vende retur til dig hurtigst muligt med svar på dine spørgsmål

Ups!

Noget gik galt. Prøv igen eller kontakt os direkte på [email protected]

Har du et spørgsmål? close