Guide til at bruge sociale medier til din marketing

Trine Maria Kaulberg
16-07-2021
8 minutters læsetid
Facebook og Terapeut Booking integration

Hej igen kære læsere! 🙂

Det er helt sikkert at internettet og i særdeleshed sociale medier i efterhånden en del år har spillet en kæmpe rolle når det kommer til marketing. Derfor har vi valgt at dedikere denne måneds blogpost til netop sociale medier. Mere specifikt i forbindelse med at gøre det endnu lettere for dine klienter at booke hos dig og at markedsføre din klinik. Hvad indebærer dette, spørger du så? Jamen, det kan komme til udtryk på mange måder og formes efter dine ønsker og behov.

Jeg vil gennemgå nogle af de muligheder vi har med Facebook, nyhedsbreve og generel marketing. Herunder vil jeg gennemgå brugen af Facebook Pixel ID og hvordan vores integration til app’en Zapier og dens mange muligheder kan give ny inspiration til din marketingstrategi. Jeg vil altså både genopfriske nogle ting der har været i systemet længe og komme med nogle nye ideer, da vi ved at internettet og måder at lave marketing på er i konstant udvikling. Så følg endelig med!

Facebook login og bookinger

De fleste mennesker i dag har en bruger på Facebook, og Terapeut Booking har faktisk en app til Facebook. Denne gør det muligt for dine klienter at logge ind via Facebook, når de logger ind på deres klientside. Du aktiverer app’en ”Facebook login” under ”Apps”-menuen. Denne app hænger sammen med Klient Login, og fungerer derfor kun hvis du har denne aktiveret. Du kan ændre disse indstillinger under ”Indstillinger” -> ”Online Booking” -> ”Klient Login”.

Herefter vil det være muligt for dine klienter at logge ind med deres Facebook-konto. De kan altså anvende denne til at bestille tid, eller bare se og administrere deres aftaler i dit system. Det er vigtigt at understrege at vi ikke deler nogen information om dine klienter til Facebook. Hvis dine klienter tillader det, kan Terapeut Booking hente klientens mailadresse og profilbillede. Hovedfunktionen bag dette er at det bliver endnu lettere at logge ind. Dine klienter vil kunne tilgå deres profil med et enkelt klik, i stedet for at skulle sidde og vente på en kode over mail.

Hvis du aktiverer app’en, vil det se således ud når dine klienter tilgår din login-side i Online Booking:

Login side hvor man kan vælge Facebook-login

Hvis klienten vælger ‘Login med Facebook’, vil de blive bedt om at bekræfte forbindelsen til deres konto, og herefter vil de blive ledt direkte til din online bookingside. Der vil altså være helt de samme funktionaliteter, det er bare endnu mere simpelt at logge ind/oprette sig, hvilket mange klienter vil foretrække.

På hvilken måde har begrebet marketing ændret sig?

Vi ved jo alle at internettet har ændret slagets gang, når det kommer til marketing. Et af de store begreber er inbound-marketing, der ved hjælp af de sociale medier hjælper med at tiltrække folk til din klinik. Modsat outbound-marketing der traditionelt bruger mere opsøgende metoder, kan inbound-marketing gøres ved at være synlig mange steder på nettet. Hvis man har oprettet en Facebook-side til sin klinik, er det f.eks. vigtigt at have links der nemt kan lede dine klienter hen til din online booking. Her vil jeg også henvise til denne guide vi har lavet, hvori vi forklarer hvordan du indsætter en ”Book nu”-knap på din Facebook-side.

Der findes en hel del forskellige redskaber til at forbedre din marketing for klinikken, og disse udvikles hele tiden. For at få mest muligt ud af din marketing, kan det altså være en fordel at kombinere forskellige systemer til at styrke din strategi. I det følgende vil jeg præsentere måder hvorpå man kan undersøge om man er på rette vej med de tiltag man har valgt. 

Facebook Pixel ID – smart værktøj til din marketing

For at forstå om ens marketingstrategi virker, kan det være ekstremt nyttigt at tracke ens konverteringer fra de forskellige links du har på dine sociale medier. Til dette formål kan det være en god idé at installere Facebook Pixel ID, som jeg nu forklare lidt om.

Det er en anden mulighed vi har med Facebook, og det kan bruges på flere måder. Blandt andet er det et utrolig smart værktøj til at optimere dine Facebook reklamer. Det kan altså bruges til at se, om du får tilstrækkelig med besøgende til din side. Med denne integration af Facebook Pixel i Terapeut Booking bliver du i stand til at se hvor mange konverteringer som gennemføres. Det er smart fordi det lader dig optimere dine reklamer, og få mest muligt ud af dem. Du får simpelthen overblik over om de virker eller ej, og om hvordan du skal forbedre dem.

Det bliver altså noget mere overskueligt at ændre og optimere din strategi for en fuldt booket kalender.

Hvad er et Facebook Pixel ID?

Du kan oprette et Pixel via din Facebook. Din Pixel vil bestå af et stykke kode som du kan kopiere og indsætte i dit Terapeut Booking-system. Du vil herefter kunne tracke forskellige events fra din side, såsom besøgende, gennemførte køb, osv. Jeg har lavet en lille videointroduktion der viser hvordan i får dette op at køre her:

Pointer fra videoen:

  •       Du opretter dit Pixel op Facebook ved at gå til ”Annonceadministrator” og herefter ”Hændelsesadministrator”.
  • Herefter vælger du “Tilknyt datakilder” -> “Web”, og navngiver til Pixel, som herefter vil blive oprettet.
  •        Det Facebook Pixel ID der bliver oprettet, skal kopieres og indsættes i dit Terapeut Booking-system under ”Indstillinger” -> ”Online Booking” -> ”Andet” i tekstfeltet under “Facebook Pixel ID”.
  •       Nu er du klar til at spore dine besøgende, eksempel når folk kommer ind på din hjemmeside fra en annonce.

Som det også nævnes i videoen, er der en del muligheder med Facebook Pixel der er værd at undersøge. Det er eksempelvis muligt at få en iFrame-kode der kan indsættes på ens hjemmeside, og tracke en masse aktivitet fra hjemmesiden også.

Vi har også en integration til Google Analytics, som vi tidligere har lavet en introduktion til. Sammen med Facebook Pixel ID kan denne hjælpe dig bedst muligt til at optimere din forretnings effektivitet online. Dette vil formentlig også medføre flere klienter i klinikken.

Nyhedsbreve

En anden vigtig del af din marketing kan være nyhedsbreve. Med nyhedsbreve kan du opdatere dine kunder om nye tiltag og derved holde kontakten til dem, og du får mulighed for at hente flere besøgende til din hjemmeside. Det gode nyhedsbrev er dog ikke altid så ligetil. Det første valg man skal træffe, er hvilken nyhedsbrevudbyder man vil bruge til sin e-mail marketing. Hos Terapeut Booking anbefaler vi MailChimp, som vi længe har haft et samarbejde med. MailChimp er rigtig godt værktøj til at designe og sende nyhedsbreve ud, og du kan læse om vores integration her. Det er et utroligt brugervenligt program, der lader dig oprette lister med dine klienter tilmeldt nyhedsbrev, og også anvende skabeloner de har liggende, hvis man er interesseret i at anvende sådanne 🙂

Få flere tilmeldinger til dine nyhedsbreve

Det er selvfølgelig vigtigt i denne forbindelse at få tilmeldinger til dit nyhedsbrev. Du kan benytte din Facebookside eller dine andre sociale medier til at reklamere for dit nyhedsbrev, eller du kan indsætte et link på din hjemmeside hvor det er relevant. Du kan give folk muligheden for at tilmelde dig nyhedsbrevet når de booker en tid hos dig.

For at gøre dette skal du først aktivere MailChimp-app’en under vores Apps-menu og ellers følge vores guide til opsætning. Når MailChimp er integreret med Terapeut Booking, kan du gå ind under ”Indstillinger” -> ”Online Booking” -> ”Andet”, og aktivere denne mulighed.

Mulighed for at lade klienter tilmelde sig nyhedsbrev

Herefter vil folk der bestiller tid i din online booking få mulighed for at abonnere på dit nyhedsbrev:

Hvordan tilmelding til nyhedsbrev ser ud fra klientens synspunkt

Du kan lave lister i MailChimp, hvor du holder styr på de tilmeldte til dit nyhedsbrev.

Undersøg selv de muligheder der passer til dine behov med f.eks. Zapier

Målet med dette indlæg var at inspirere dig til at tænke i nye baner når det kommer til marketing. Mulighederne er mange, og det er i konstant udvikling! Det sidste jeg vil opfordre jer til, er selv at opsøge muligheder der kunne passe til jer. Vores system er fleksibelt, og hvis i har en god idé, er der stor mulighed for at det kan lade sig gøre, selvom jeg ikke har nævnt det her. Måske er der noget du længe har overvejet om kunne lade sig gøre, eller måske er du bare åben for inspiration til nye marketingidéer!

Et eksempel på en integration vi har, der åbner for uendelige muligheder, er vores integration til Zapier, som i kan læse om i vores guide her. Zapier åbner op for integrationer til en masse apps, heriblandt apps der kan hjælpe med din marketing. Gennem vores integration til Zapier kan du altså oprette forbindelse til systemer som ActiveCampaign, Twitter og HubSpot. Det kan skabe forbindelser gennem mange forskellige systemer, og også gennem flere på én gang. Det kan altså klart betale sig at tjekke Zapiers hjemmeside ud, og se om de har nogle muligheder du finder interessante.

Nysgerrig på mere?

Jeg håber at dette har givet dig blod på tanden til at gå i gang med at få integreret din klinik med de sociale medier! Tjek endelig også vores hjælpecenter ud, hvor vi har samlet detaljerede guides til alle vores funktioner og integrationer.

Hvis du er det mindste smule i tvivl eller har nogle spørgsmål omkring enten nyhedsbreve eller Facebook-integrationer, så er du altid velkommen til at kontakte os på kontakt@terapeutbooking.dk. Vi sidder klar til at hjælpe dig hver dag, også i weekenderne 😉

Tilbage til toppen

Vi har modtaget din E-mail

Vi vil vende retur til dig hurtigst muligt med svar på dine spørgsmål

Ups!

Noget gik galt. Prøv igen eller kontakt os direkte på [email protected]

Har du et spørgsmål? close