I dag ønsker patienterne at blive mere aktivt inddraget i beslutninger vedrørende deres helbred. En undersøgelse viste, at patienterne ønsker at være med til at træffe beslutninger, selv om deres valg ikke er endelige. Men mange klinikker kæmper stadig med tanken om patientinddragelse.
Læger er bekymrede for, at fremme af patientinddragelse vil øge konsultationstiden betydeligt, mens klinikkerne mener, at det kan være for dyrt at gennemføre inddragelsesstrategier. Det kunne ikke være længere fra sandheden.
Vi dykker ned i betydningen af patientinddragelse, fordele for dine patienter og din klinik, et par myter om patientinddragelse og bedste praksis for implementering af et patientinddragelsessystem.
Lad os begynde!
Hvad er Patientinddragelse?
Patientinddragelse indebærer at hjælpe dine patienter med at blive mere involveret i at træffe beslutninger om deres helbred. Det betyder at tilbyde løsninger, der er udformet til at løse den enkeltes særlige problemer.
I bund og grund bliver patienterne dine partnere. De samarbejder med dig om at træffe de bedste beslutninger om sundhedspleje, der vil fungere for dem.
En engageret patient kaldes også en aktiveret patient. En undersøgelse fra 2014 i Nederlandene viste, at når patienter er engagerede, er de mere tilbøjelige til at søge og bruge sundhedsoplysninger personligt.
Målet med patientinddragelsesprogrammer i klinikker er at gøre sundhedsvæsenet mere personligt og tilgængeligt. Disse vil føre til et mere enestående patientengagement og fremme en terapeutisk alliance mellem patienten og klinikeren.
Engagerede patienter opfordres ikke blot til at træffe bedre beslutninger; de motiveres også til at forpligte sig til et sundere liv for at opnå bedre resultater.
Trends indenfor patientinddragelse og myter man skal undgå
Trend 1: Patienten er begyndt at ligne en normal kunde
Ligesom ved køb af en bil ønsker den moderne patient den information, der er nødvendig for at træffe den bedste beslutning for sit helbred. Det betyder, at de skal inddrages i sundhedspraksis og være mere gennemsigtige med hensyn til din kliniks løsninger. Hvis du ikke gør det, risikerer du at miste muligheden for at tiltrække flere kunder og fastholde de nuværende. Din klinik skal være gennemsigtig med hensyn til sine tjenester og prisstrukturer.
Trend 2: klinikker kan automatisere for at forbedre patientens oplevelse
Automatisering tjener to formål i sundhedssektoren. For det første reducerer den byrden for klinikpersonalet. For det andet gør den sundhedsløsninger mere tilgængelige for patienten, hvilket øger patientens engagement og giver bedre sundhedsresultater. Flere klinikker indfører automatisering i takt med, at digitale interaktioner bliver mere populære.
Nogle af de måder, hvorpå automatisering fungerer for klinikkerne, er bl.a:
- Let adgang til sundhedsjournaler
- Automatisk og problemfri planlægning af aftaler
- Fremme af tidlig respons på sundhedsforespørgsler
- Øget personliggørelse af sundhedsvæsenet
Myte 1: Ældre mennesker bruger ikke software
Selv om automatiseringen har øget tilgængeligheden, har klinikkerne en tendens til at overse ældre patienter. De har antaget, at ældre voksne ikke er interesseret i teknologi i sundhedsvæsenet. Men undersøgelser har vist, at det er en stor fejl at udelukke ældre patienter fra digitale sundhedsløsninger.
Folk på 85 år og derover er meget engagerede i at bruge online-sundhedsløsninger til at løse problemer med tidsbestilling, fakturering og genopfyldning af medicin. En undersøgelse fra 2016 viste, at personer på 60 år og derover tilmeldte sig online patientportaler i lige så høj grad som unge mennesker.
Myte 2: Patientinddragende teknologi er dyrt
Nogle klinikker bruger ikke teknologi til patientinddragelse, fordi de tror, at det er dyrt at implementere den. Det er faktisk dyrt at udvikle intern teknologi, fordi udgifterne omfatter branding, udvikling og markedsføring. For ikke at nævne betatest og regelmæssige opdateringer.
Men ved at vælge en eksisterende løsning fjernes størstedelen af omkostningerne. For en lille pris kan en klinik implementere teknologiske løsninger for at øge patienternes adgang til sundhedsydelser.
Hvorfor er patientinddragelse vigtigt for patienter/klienter?
1) Det øger patienternes ansvar og engagement i forhold til deres sundhed
En engageret patient er mere tilskyndet til at søge information om sit helbred og træffe de nødvendige foranstaltninger. En engageret patient er mindre tilbøjelig til at undlade at tage sig af sine sundhedsbehov. Aktiverede patienter er dobbelt så tilbøjelige til at opsøge lægehjælp, når det er nødvendigt.
Engagerede patienter er i stand til selv at håndtere deres symptomer, overvåge deres fremskridt og behandlingsmuligheder og samarbejde aktivt med deres behandlere. De har tillid til at kunne navigere i sundhedssystemet.
2) Giver patienterne nem adgang til personlige sundhedsløsninger. Når klinikker implementerer løsninger til patientinddragelse, får patienterne let adgang til personlige sundhedsløsninger. Denne adgang motiverer dem til at lære så meget som muligt om deres helbred og træffe bedre beslutninger omkring deres helbred.
I dag ønsker patienterne at være mere aktivt involveret i beslutninger om deres helbred. Teknologi til patientinddragelse giver patienterne de oplysninger, de har brug for. De kan kontakte en læge, bestille et møde og få adgang til deres private sundhedsjournaler med et enkelt klik.
3) Reducerer antallet af besøg på skadestuer og sundhedsudgifterne
Patientinddragelse slutter ikke på klinikken. Når klienterne forlader klinikken, giver patientinddragelsessystemer dem adgang til deres sundhedsjournaler når som helst og giver dem mulighed for effektivt at kontakte deres læge. Så antallet af akutbesøg og tilbagefald reduceres betydeligt.
Da engagerede patienter er mere engagerede i deres sundhed, kan de opnå et sundere liv og reducere de samlede sundhedsudgifter.
Fordele ved patientinddragelse for klinikker
1. Hjælper klinikkerne med at tilbyde mere effektive sundhedsløsninger
Patienter, der er aktiveret, søger hurtigt lægehjælp og er mere åbne over for deres behandlere. Da de er engageret i behandlingsprogrammet, kan sundhedspersonalet nemt se, hvad der virker, og hvad der ikke virker, og de kan skræddersy behandlingsplaner til at opfylde patientens unikke behov.
Engagerede patienter er drømmen for enhver behandler, fordi de giver dig de oplysninger, du har brug for, samarbejder effektivt og forpligter sig til behandlingen.
2. Opbygger et stærkere forhold mellem patient og leverandør og øger samarbejdet
Programmer for patientinddragelse skaber stærke relationer mellem patienter og sundhedsudbydere. Patienten og behandleren bliver partnere i arbejdet med at finde de bedste behandlingsmuligheder. De arbejder sammen om at dele oplysninger og analysere resultater.
Patienten bruger apps til at bestille aftaler og logger ind på en portal for at se sine sundhedsjournaler. En kliniker kan med et enkelt klik finde ud af, hvilke fremskridt en patient har gjort i en periode. Dette partnerskab forårsaget af samarbejde fører til bedre resultater for patienten og til skabelse af superpersonaliserede behandlingsstrategier.
3. Reducerer antallet af udeblivelser og øger antallet af fastholdte patienter
Når du implementerer et inddragelsessystem, opfordres patienterne til at tage del i ansvaret for at opnå et sundere liv. De logger ind på deres portaler for at logge sundhedsfremskridt og kontakter dig proaktivt for at informere dig om vigtige udviklinger.
Når patienterne er engagerede, falder antallet af udeblivelser drastisk, fordi de er engagerede i at leve sundt. Patienterne bliver også hos den behandler, der opfordre til engagement.
4. Giver dig en fordel i forhold til dine konkurrenter
Ved at implementere en strategi for engagement får du en fordel i forhold til konkurrenterne, fordi aktiverede patienter generelt har positive plejeoplevelser. Når en patient føler sig godt behandlet, deler de deres positive oplevelser med familie og venner, også online.
Du skal arbejde på at opretholde et godt online omdømme, fordi 65 % af patienterne bruger onlineundersøgelser til at finde en sundhedsudbyder. Det er indlysende, at et program for patientengagement forbedrer din bundlinje og øger din indtjening.
5. Forbedrer dine medarbejderes produktivitet
Klinikpersonalet har normalt meget at se til, herunder at nå ud til klienterne, lave aftaler, følge op på tidligere klienter og andet administrativt arbejde. Engagerede patienter reducerer byrden for personalet, fordi de selv udfører nogle af opgaverne.
De aftaler deres egne aftaler, logger deres egne fremskridt og får adgang til deres helbredsoplysninger. Dette øger klinikpersonalets effektivitet og produktivitet.
Hvordan man forbedrer patientinddragelsen i klinikkerne: 5 strategier
Her er de 5 bedste strategier til at udvikle en effektiv strategi for patientinddragelse.
1. Personliggør interaktioner og fokuser på patientoplevelser
Det første skridt i en effektiv strategi for patientinddragelse er at fokusere på de oplevelser, som dine patienter har på din klinik. Da folks sundhedsproblemer er dybt personlige, forventer de sundhedsoplevelser, der er specifikt skræddersyet til at løse deres problemer.
Personliggør de interaktioner, som patienterne har med dit personale, gør det nemt for dine kunder at få adgang til en ekspert, og kontakt proaktivt for at spørge om fremskridt. Gode oplevelser tilskynder patienterne til at blive mere involveret i sundhedsprogrammer.
2. Brug automatisering inden for sundhedsteknologi
En anden strategi til at fremme patientengagement er at bruge teknologi til nemme gentagelige opgaver. Automatisering aflaster klinikerne og gør det lettere at skalere strategierne for engagement, når man har mange patienter at arbejde med.
Klinikkerne kan bruge software til at gøre sundhedsvæsenet mere tilgængeligt. De kan f.eks. Implementere online booking software, patientportaler, sikre og private online patientjournaler og faktureringssoftware til forskellige betalingsplaner.
3. Gennemføre regler om fælles beslutningstagning
En del af patientinddragelsen er at give patienterne mulighed for at vælge behandlingsforløb blandt forskellige muligheder. Når de kan vælge, hvordan de vil behandles, er patienterne mere tilbøjelige til at engagere sig og tage ansvar for deres helbred.
En undersøgelse fra 2018 viste, at når patienter er med til at træffe beslutninger om deres behandling, er resultaterne bedre, end når der ikke er nogen fælles beslutninger. Det er klart, at en aktiveret patient er mere ivrig efter at følge en medicinplan.
4. Gennemførelse af kontinuerlig patientpleje uden for kontoret
Sundhedsvæsenet slutter ikke, når en patient forlader din klinik. Indfør pleje uden for kontoret som en strategi for engagement. Nogle af mulighederne før besøget omfatter:
- Afsendelse af automatiserede påmindelser om møder
- Tillad patienterne at oprette en personlig konto på dit websted
- Implementering af software til planlægning af aftaler
- Muligheder for engagement efter besøget er:
- Proaktivt at kontakte patienterne for at høre om deres fremskridt
- Afsendelse af automatiserede påmindelser om opfyldning af medicin
- Få dem til at tilmelde sig en portal, hvor de nemt kan kontakte klinikere
Sundhedsapps har vist sig at være effektive til at øge patientengagementet for ældre patienter. Automatiserede telefonopkald har ifølge University of Alabama Birmingham Medicine øget antallet af patienter, der bestiller aftaler, med 78 %.
5. Mål de rigtige målepunkter
Den eneste måde at vide, om dine strategier for patientinddragelse er effektive, er ved at måle de rigtige målinger. Hvor meget sundere er dine patienter blevet, siden du har implementeret strategier for patientinddragelse? Stiller de flere eller færre spørgsmål? Bruger de din software? Er antallet af nødstilfælde blevet reduceret? Er patienterne mere villige til at udforske behandlingsveje?
3 almindelige udfordringer i forbindelse med patientinddragelse
Udviklingen af en praktisk ramme for patientinddragelse har sine udfordringer. Der er almindelige hindringer, som klinikkerne skal overvinde for at aktivere patienterne til at blive aktive i deres egne sundhedsplaner.
1) Manglende let adgang til sundhedsoplysninger
En aktiveret patient er villig til at søge information om sit helbred. Hvis der ikke er let adgang, vil patientengagementet falde. For at undgå denne udfordring skal du implementere patientportaler.
Dine patienter skal kunne logge sikkert ind på en portal og nemt se deres sygehistorie med din klinik. Den bør indeholde oplysninger om aftaler, medicinplaner og tildelte læger.
2) Lav patienttillid
Når patienterne ikke har tillid til en klinik eller en læge, samarbejder de ikke aktivt med dem. Lav tillid opstår, når en patient tror, at lægen ikke rigtig bekymrer sig om ham eller hende. Den eneste måde at afhjælpe dette på er ved at være fuldstændig gennemsigtig over for dine patienter.
Lad dem kende de tilgængelige behandlingsmuligheder og prisstrukturer. Lad dem være en del af beslutningsprocessen. Når du implementerer softwaremuligheder, skal du lade dem vide, hvordan du indsamler og sikrer deres data.
3) Læger har ikke erfaring med patientinddragelse
Klinikere bør være opdateret om de strategier for patientinddragelse, som din klinik anvender. Tilrettelæg træningssessioner, hvor klinikpersonalet lærer, hvordan man engagerer patienterne korrekt. De bør lære aktive lyttefærdigheder, opfølgningsteknikker og endda hvordan de skal præsentere forskellige behandlingsmuligheder for patienterne.
5 bedste fremgangsmåder for patientinddragelse
Følg disse fremgangsmåder til patientinddragelse og opnå de bedste resultater for din klinik:
1. Inddrag dine kollegaer i programmer for patientinddragelse
Før du implementerer et program for patientinddragelse, skal du sikre dig, at de læger, der arbejder med dine patienter, er helt med på programmet. De bør modtage tilstrækkelig uddannelse til at engagere patienterne aktivt i sundhedsplaner.
Når lægerne forstår, hvordan de skal samarbejde med patienterne, lytter de mere effektivt og opbygger i højere grad stærke relationer med dem. Patienterne bør aldrig føle, at deres læge blot følger nogle af klinikkens politiske regler.
2. Forbliv tydelig med, hvordan du indsamler og bruger patienternes data
Øg patienternes tillid til din klinik ved at være gennemsigtig med hensyn til de politikker for patientinddragelse, som du implementerer. Sørg for, at patienterne ved, at den software, du bruger, følger GDPR-kravene. Afslør de målinger, du måler, hvordan du indsamler dem, og hvordan du bruger deres data.
Patienterne vil forstå, at du ikke har noget at skjule og kun ønsker det bedste for dem. Derefter bliver de mere villige til at engagere sig i planer og samarbejde med deres læger.
3. Udnyt patienternes feedback
For at sikre, at patienterne følger dine strategier, skal du regelmæssigt sende undersøgelser og afstemninger ud. Spørg dem, hvordan de interagerer med klinikerne, hvilke forslag de har, og om de har set fremskridt, siden de blev mere engageret i deres helbred.
Lad ikke den feedback, du indsamler, gå til spilde. Gennemgå dem regelmæssigt, og lav eventuelle nødvendige ændringer i din strategi for engagement.
4. Brug automatiserede værktøjer til at reducere arbejdsbyrden
En strategi for patientinddragelse kan blive for stor en opgave for en klinik med for lidt personale, der arbejder med mange patienter. Klinikere har måske ikke tid til at gennemføre strategier for patientinddragelse og kan være fristet til at springe processen over. Automatisering tager små og gentagelige opgaver fra dine skuldre – opgaver som at booke tilbagevendende møder og sende opfølgende påmindelser til klinikere.
5. Forblive i overensstemmelse med sundhedsstandarder
Sørg for, at du ikke håndterer patienternes data forkert. Når du implementerer et elektronisk patientjournalsystem, skal du sikre det for at holde patienternes følsomme data fortrolige.
Afslutning
Udvikling af en strategi for patientinddragelse er en løbende proces. Efterhånden som du arbejder med dine nuværende patienter og får nye patienter, vil din strategi for engagement fortsat ændre sig og omfatte hver eneste kunde, du nogensinde får en aftale med.
Det vigtige er at fokusere på at give den bedst mulige patientoplevelse til alle, der går gennem dørene på din klinik eller henvender sig online. Når du gør det, vil alle andre engagementstrategier falde på plads.
Når du forstår dine patienter og forbliver fokuseret på at skabe gode patientoplevelser, vil din patientengagementstrategi naturligt blive skabt ud fra denne forståelse.
Har du nogen spørgsmål? Du er velkommen til at kontakte os i dag.
Ofte stillede spørgsmål om patientinddragelse
Hvad er eksempler på patientinddragelse?
Eksempler på patientengagement omfatter aktivt samarbejde med en læge om at vælge en behandlingsplan, at søge lægehjælp, at være ivrig efter selv at håndtere behandlingsmuligheder og symptomer og at være villig til at bruge software til at automatisere opgaver.
En engageret patient er glad for at tage en aktiv rolle for at opnå et bedre sundhedsresultat. De modtager ikke passivt behandling, men er aktivt engageret i behandlingen af helbredsproblemer. Andre eksempler på aktiviteter hos engagerede patienter omfatter selvkontrol af medicinering og opdatering af deres læge hele vejen igennem.
Hvorfor er det vigtigt med patiententindragelse?
Det er vigtigt at inddrage patienter, fordi det bidrager i høj grad til at skabe de bedste resultater for patienten og klinikken.
En engageret patient er forpligtet til at gennemføre en behandlingsplan, fordi de var med til at vælge den. De er mere ansvarlige for deres helbred og søger lægehjælp, så snart det er nødvendigt. De samarbejder aktivt med klinikere om at udarbejde en sundhedsplan.
Læger, der arbejder med aktiverede patienter, får de nødvendige oplysninger, som de har brug for til at udvikle personlige sundhedsplaner.
Hvilke faktorer påvirker patienternes engagement?
Blandt de vigtigste faktorer, der påvirker patientens engagement, er motivation, tilgængelighed og forholdet mellem patienten og sundhedspersonalet. Klinikkerne kan øge patienternes motivation ved at gøre behandlingen mere personlig, lytte mere til patienterne og gennemføre politikker for fælles beslutningstagning.
Gør informationerne mere tilgængelige for patienterne via portaler, og uddann dine klinikere til at udvikle stærke relationer til deres patienter. Når du gør alting rigtigt, vil patientengagementet stige i din klinik.
Tøv endelig ikke med at skrive og stille spørgsmål på [email protected] – vi sidder altid klar til at hjælpe dig!
Besøg også endelig vores Hjælpecenter, for at se mere om vores mange funktioner.
Tjek vores blog ud for flere tips og funktioner i systemet.