5 gode råd til at få din klinik sikkert gennem en recession

Trine Maria Kaulberg
25-08-2022
9 minutters læsetid
Luftballon der ligger på jorden

Kan vi forudse alle økonomiske svingninger?

I den perfekte verden vil vi altid være forberedt på alverdens nedlukninger og økonomisk tilbagegang, således at det vil få mindst muligt indflydelse på vores forretning, og måske vi endda kan vende det vil vores fordel. Det er dog svært at være forberedt på alt det uforudsete, der kan forekomme. Derfor er det bedste, man kan gøre, at have nogle værktøjer parat. Værktøjer, der vil lade dig reagere hurtigt i din klinik, hvis en recession bliver en realitet.

I disse omskiftelige tider kan det nogle gange virke særligt svært at vide, hvad fremtiden vil byde på. En af de ting vi taler om er sandsynligheden for en økonomisk recession. Og det er netop det, som jeg vil fokusere på i dette blogindlæg. Læs videre, så vi sammen kan blive klogere på begrebet recession, og hvordan du håndterer det i din praksis. Jeg vil starte med at introducere begrebet, hvorefter jeg vil komme med 5 gode råd til at få din klinik sikkert gennem en recession.

Læs med eller hop direkte til de 5 gode råd!

Hvad er en økonomisk recession?

En økonomisk recession kan defineres som en betydelig nedgang i den økonomiske aktivitet, der varer i måneder eller endda flere år. Helt lavpraktis, så vil eksperter erklære en recession, når en nations økonomi gennem en længere periode har oplevet et negativt bruttonationalprodukt (BNP) samt stigende arbejdsløshed, faldende detailsalg og faldende indkomst- og produktionsmålinger. 

Sort-hvidt billede af et tog

Det er naturligt, at en sådan situation vil få stor betydning for din daglige arbejdsgang i klinikken. Før vi dykker ned i de konkrete tiltag, du kan gribe til for at for at komme godt i gennem krisen, så vil jeg i det følgende afsnit forsøge at forklare dette fænomen yderligere. Jeg vil lave en hurtig sammenligning mellem de to største recessioner i nyere tid; nemlig Den Store Recession i 2008 og COVID-19-recessionen i 2020. En sådan sammenligning vil forhåbentlig hjælpe til yderligere at kunne illustrere begrebet ‘recession’.

Sammenligning mellem Den Store Recession i 2008 og COVID-19-recessionen i 2020

I Den Store Recession fra 2008 blev finanskrakket og den følgende globale recession kaldt “den værste økonomiske katastrofe siden den store depression i 1929“. Fra den finansielle sektor spredte krisen sig til den samlede samfundsøkonomi (realøkonomien). Det var som en enorm boble, der bristede, og som gav genlyd i hele økonomien, og sammenbruddet på de finansielle markeder gjorde det svært at finansiere investeringer og boligkøb.

Hvor denne recession byggede op over længere tid (og hvor det også tog flere år for økonomien at vende tilbage til normalen), så kom COVID-19-recessionen (og pandemien) mere pludseligt. Lad os se på forskellene mellem disse to i det følgende:

Ligheder mellem de to recessioner:

  1. Minoritetsgrupper bliver ramt hårdere. De minoritetsgrupper, der allerede havde det svært før recessionen, er dem, der bliver hårdest ramt, og som hurtigst mister deres jobs.
  2. Jo længere recessionen varer, jo mere social omvæltning finder sted. Folk bliver trætte af den tilgang, som regeringen vælger. I 2008 så vi dette fænomen med Tea Party-bevægelsen, og i 2020 protesterede folk mod masker, mod nedlukninger eller mod vacciner.
  3. Frygt og tilbagetrækning giver næring til recessionen. Frygt og tilbagetrækning giver næring til recessionen. I 2008 var det en finansiel frygt. I 2020 er det en frygt for virussen og for at blive smittet. Frygten og tilbagetrækningen – i begge tilfælde – er det, der driver recessionen og krisen til at blive så ekstrem, som den er.
Pengeseddel der ligger på bord

På samme måde er der også en del forskelle, der adskiller de to recessioner:

  1. Den store recession blev forårsaget af kræfter, der opstod i selve økonomien. For COVID-recessionen i 2020 skyldes den faktorer, der ikke har noget med den økonomiske situation at gøre.
  2. COVID-recessionen ramte kvinder mere end mænd, mens 2008 ramte mænd mere end kvinder. I 2008 var de hårdest ramte sektorer bygge- og anlægsbranchen og alt, hvad der har med boliger at gøre. Og det ramte i højere grad mænd end kvinder. I 2020 har det hårdeste slag ramt en række sektorer, som vi stort set troede var recessionsikre – f.eks. personlige tjenesteydelser, fritid og underholdning osv. Og det har været meget værre for kvinder end for mænd.

Hvorfor opstår der økonomisk recession?

Det står klart, at der kan være stor forskel på baggrunden for en recession, og hvor lange spor den trækker. Jeg vil herunder beskrive nogle af de fænomener, som kan være skyld i økonomisk recession:

  • Et pludseligt økonomisk chok:

    Et pludseligt økonomisk chok kommer  ‘hurtigt’ og overraskende og kan skabe alvorlige økonomiske skader. Udbruddet af COVID-19-virussen, som lukkede økonomier over hele verden, og hvis omgang ikke kunne forudses i det økonomiske billede før det skete, er et nyligt eksempel på et sådant pludseligt økonomisk chok.

  • For meget inflation:

    Inflation er en konstant og opadgående tendens i priserne over tid. Inflation behøver ikke være en dårlig ting i sig selv, men overdreven inflation er et farligt fænomen. Centralbankerne styrer inflationen ved at hæve renten, og højere renter presser den økonomiske aktivitet ned.

    I forbindelse med Ukraine-krigen, oplever vi lige nu også inflation med stigende energi-, benzin- og madpriser.

Priser for benzin på en tankstation kan stige i en recession
  • For meget deflation:

    • Modsat inflation så defineres deflation som et prisfald over tid, hvilket får lønningerne til at falde, hvilket yderligere presser priserne. Hvis deflationen kommer ud af kontrol, holder folk og virksomheder op med at bruge penge, hvilket underminerer økonomien.
  • Teknologiske ændringer:

    • Nye opfindelser er en vigtig del af vores liv. De øger produktiviteten og hjælper økonomien på lang sigt, men der kan også være kortere perioder, hvor vi skal tilpasse os teknologiske gennembrud. I det 19. århundrede med den industrielle revolution blev hele erhverv overflødige, hvilket udløste recessioner og hårde tider ad flere omgange. På samme måde er nogle økonomer i dag bekymrede for, at kunstig intelligens og robotter kan forårsage recessioner ved at erstatte hele kategorier af jobs.

Vi kan altså på nuværende tidspunkt slå fast, at recessioner anses for at være en uundgåelig del af konjunkturcyklussen – det er altså ikke muligt at gardere sig fuldstændigt mod dette fænomen, men der er forskellige ting, du vil kunne gøre, for at forberede dig bedst muligt.

5 gode råd til at komme i gennem en recession i din klinik:

Nu hvor vi har gennemgået, hvad recession er, hvorfor den fremkommer og set på nogle eksempler – hvad gør vi så selv, hvis den rammer? Når den næste recession uundgåeligt rammer, hvad kan vi så gøre, for at komme bedst muligt igennem denne? Jeg har samlet 5 gode råd, som (forhåbentligt) vil kunne gøre en forskel og skabe værdi for din klinik:

1. Brug den ekstra tid til at opbygge ekstra indtægtskilder

Er der et tiltag, du ofte har tænkt på at give dig i kast med i din klinik? Men hvor tidspunktet aldrig har virket som det rigtige? De fleste af os har mere tid til rådighed, og det vil være vigtigt, at denne tid bruges fornuftigt ved at producere værdibaseret indhold til dine kunder. Du kan f.eks. kaste dig ud i et nyt felt som online kurser, der kan skræddersyes fuldstændig efter dine behov med billeder, videoer, lydfiler og tekst. Et online kursus kan også udgives ad flere omgange efter dit behov. Det vil på sigt kunne give stor værdi for din klinik, hvis du bruger din nyfundne tid på at udforske et nyt felt.

Ligesom online kurser så kræver videomøder ikke et fysisk fremmøde i klinikken. Denne fleksible måde at udbyde dine ydelser på kan også være afgørende.

Videomøde mellem to personer når der er recession i klinikken

2. Prioriter tid på content på sociale medier og generel marketingindsats

Under COVID-19-krisen steg brugen af sociale medier eksplosivt, og det kan være en god idé at udnytte dette for at skabe kontakt til din base og potentielle klienter. Vær ikke bange for at stille dig foran mikrofonen eller kameraet og lade dine klienter høre fra dig – og meget gerne se dig! Du kan poste hyppige videoer til din Instagram og Facebook (gerne af kortere format), så dine klienter ser dem til ende. Vi har også tidligere skrevet et blogpost om, hvordan de sociale medier kan bruges til at lave marketing for din klinik. I det blogpost kommer vi også ind på flere af de integrationer, vi tilbyder i Terapeut Booking. Dette handler om forskellige former for statistik.

3. Styrk forholdet til din nuværende kundebase

Dette punkt lægger i høj grad i forlængelse af det forrige punkt. Det er vigtigt at skabe værdi for din allerede eksisterende kundebase. Dette kan som nævnt gøres ved at være aktiv på Facebook og Instagram, og det kan også gøres ved at lægge ekstra kræfter ind i et månedligt nyhedsbrev.
Hvad skal dette nyhedsbrev så indeholde? Det kan være en opdatering af nyt, der er sket i klinikken (en renovering, en medarbejders fødselsdag osv.), der hjælper til at styrke det personlige forhold mellem jer og kunden. Det er også en god mulighed for at linke til noget interessant, der er sket i din branche. Måske er du stødt på en interessant artikel, eller måske har du selv skrevet noget content, du kan linke til.

I Terapeut Booking er det muligt at tilbyde dine klienter at tilmelde sig dit nyhedsbrev, når de booker en aftale hos dig. Dette gøres ved først at aktivere ‘Mailchimp’-app’en under Apps-menuen. Du kan se en videoguide af opsætningen af denne integration her.

Mulighed for at lade klienter tilmelde sig nyhedsbrev

4. Juster dine prioriteringer

Når de omstændigheder, der omgiver os, ændrer sig, så kan det give mening, at kaste et nyt blik på nogle af jeres prioriteringer i klinikken. Det er vigtigt, at I i klinikken fokuser ressourcerne på de kritiske opgaver, som har betydning for jeres kunder. Hav klar kommunikation i jeres team angående hvilke opgaver, der skal fokuseres på, og hvilke, der kan vente.

Hold kommunikationen ved lige løbende i jeres team. Fokus bør være på at skabe klarhed om hvem, der gør hvad, og hvor der kan hentes hjælp, så alle er informerede om eventuelt ændrede arbejdsopgaver.

Det er også vigtigt at kommunikere eventuelt ændrede prioriteringer ud til alle interessenter.

5. Del jeres gode idéer og oplevelser med hinanden

Hvis I oplever, at nogle af de nye tiltag I gør virker så sørg for at dele dem med jeres netværk! I krisetider prøver vi os alle frem for at finde den bedste løsning. Der er ikke nogen, der har den endelige opskrift på at klare sig i trange tider. Så det kan skabe stor værdi – både på kortere og længere sigt – at skabe et netværk mellem behandlere i samme branche. I et sådant netværk kan I være en hjælp og støtte, hvor I kan lære af hinandens fejl og successer.

Jeg håber meget, at I har fået nogle idéer og inspiration til mulige tiltag til jeres klinik.

Hvis I har nogle kommentarer eller idéer til ting, I godt kunne tænke jer at prøve af, så må I endelig skrive til os på [email protected], hvor vi sidder klar til at hjælpe alle ugens dage.

Hav en rigtig dejlig dag!

Tilbage til toppen

Vi har modtaget din E-mail

Vi vil vende retur til dig hurtigst muligt med svar på dine spørgsmål

Ups!

Noget gik galt. Prøv igen eller kontakt os direkte på [email protected]

Har du et spørgsmål? close