OBS: Denne artikel blev udgivet i 2016 på vores daværende interviews-blog. Den er siden blevet flyttet, men er bestemt stadig et læs værd. God fornøjelse.
Det er ikke nogen hemmelighed, at det der med at være selvstændig, ikke bare er noget man lige gør. Det kræver mod, dedikation og stålvilje – og en anselig portion overskud.
Men, det er jo altsammen flyvske begreber – hvad kan, skal og burde du gøre, for at få mere succes i din forretning?
Gennem interviews, artikler og faglig ihærdighed, har Terapeut Booking sat sig for at finde nøglen til succes for selvtsændige behandlere og iværksættere. I denne omgang skrev vi til en række behandlere og terapeuter, der alle bruger Terapeut Booking og alle har knoklet for den succes, de i dag høster frugterne af. Læs med her, og få deres bedste og mest benhårde tip til en succesfuld forretning – og et lykkeligere arbejdsliv.
Firmaet, der står bag nærværende blog, hedder Terapeut Booking. Det blev startet i 2013. I udlandet hedder det EasyPractice. Det findes nu i ti lande, og der er mange flere på vej. Der er mere end 6.000 brugere af systemet, mere end 6.000 Facebook-likes, og antallet af ansatte i biksen stiger.
Vi ved, hvad det vil sige at være selvstændig, vi ved, hvad det vil sige at starte en virksomhed – og vi har lært så meget af det igennem tiden. Vi har enorm respekt for alle dem, der tør kaste sig ud i det, og dem, der hver dag kæmper for at få succes i karrieren, forretningen og livet.
Noget af det bedste, man kan ruste sig med, når man skal starte virksomhed, er godt netværk, dygtige mennesker og viden. Men eftersom dygtige, erfarne og vidende mennesker ikke altid så gerne vil dele deres viden, har vi besluttet at gøre det hele meget nemmere, og samle al den viden, du har brug for, på ét og samme sted.
Vi satte os for at tage fat i en række af vores mest succesfulde brugere, og tømme deres hjerner for viden, som vi nu kan give videre til jer. Her bringer vi de første seks stærke tip fra seks seje behandlere – alt sammen for at inspirere jer. Ska’ vi komme i gang? 🙂
Hjalti Jonsson, Aut. Psykolog, Ph.D, Dr. Hjalti:
1: Udbyg dit netværk – skab dig et navn!
Jeg har været ansat i psykiatrien i 10 år, og samtidig ansat på universiteterne som forsker og underviser, hvorigennem jeg har knoklet for mit fag, for at dygtiggøre mig selv, og forsøgt at blive bedre til det, jeg brænder mest for – som er at hjælpe mine klienter. Jeg tror ikke på nemme løsninger, det handler bare om at arbejde hårdt og få opbygget et godt fundament, før man kaster sig ud i det private.
Igennem mit 10-årige arbejdsliv, har jeg ligeså stille fået et ry og navn, som gjorde, at jeg blev headhuntet til en privat klinik i Aarhus, som har et godt ry og masser af opgaver. I mandags stoppede jeg derfor mit faste job i psykiatrien, og startede som privat psykolog på fuld tid. I præg af mine erfaringer og netværk, har jeg heldigvis nok at lave – fra min første dag som privat praktiserende. Dr. Hjaltis historie er ikke den, vi hører mest fra vores brugere. Hjalti har taget den lange offentlige forskergang, for nu at ende i privaten. Før han endte på privat klinik, har Hjalti udgivet et hav af publikationer, har forsket på flere større universiteter, og siddet i almenpsykiatrien. Gennem årevis af stærkt arbejde, har han bygget et netværk, der nu viser sig at komme igen i hans private praksis.
Charlotte Storm, fysiurgisk massør, Lethed:
2: Vær god til det, du laver, og tro på dig selv!
Short and sweet, siger de ovre i England. Ligetil og ikke så mange dikkedarer. Charlottes tip er klassikere, som vi alle har hørt tusinde gange før – og det er det en god grund til… det virker! Du kan ikke være god til det, du laver, hvis du ikke tror på dig selv – og hvis du ikke er god til det, du laver, mister du troen på dig selv. Sammen skaber det en ond cirkel af arbejde af ringe kvalitet. Har man ikke det drive, den passion, den lyst og vilje til at ville sit fag og gøre det godt, kan det næsten være ligemeget altsammen – så kommer succesen aldrig.
Susan B. Søndergaard, Akupunktur og TCM, Akupunktur Kolding:
3: Sæt din klient i absolut centrum
For mig er det vigtigste på min klinik mine kunder. Hver dag gør jeg mit bedste for at skabe et stressfrit miljø, et afbræk fra hverdagens jag og bekymringer. Fra det øjeblik, mine klienter træder ind i mit venteværelse, skal de føle, at de er det eneste, der betyder noget under deres besøg. Så fra allerførste hilsen, henover at få guidet dem igennem deres konsultation, gøre dem tilpas på briksen under deres behandling, til det sidste håndtryk når jeg åbner døren for dem inden de går, er jeg med dem hvert eneste skridt.
Jeg tager mig også ekstra tid til mine klienter, hvis de har noget på hjerte, som det er nødt at dele. Jeg lytter, jeg skubber dem aldrig ud af døren fordi den næste klient venter. Alle får samme, venlige behandling af mig. Hvis min klienter ikke har det meget bedre, når de forlader min klinik, har jeg fejlet – og det er bare ikke godt nok.
Jeg føler, man kommer langt med menneskelig godhed, ikke kun på klinikken, men i banken, når man henter børn fra skolen, når man handler og svarer emails. Vi har allesammen en mulighed hver dag, for at vise venlighed og møde hinanden, i stedet for at tænke på indtægt, hvor fyldt ens kalender er, hvor booket ens klinik er… Hvis du inderst inde virkelig vil gøre noget godt for mennesket, der sidder overfor dig, kommer alt det andet med tiden! Vi har alle oplevet, at en ven eller bekendt en dag kom og fortalte om en helt vildt fantastisk oplevelse, de havde haft i en butik, en kundeservice eller noget helt tredje – fordi de har fået kundeservice udover det sædvanlige – above and beyond. Netop denne tilgang tager Susan, der oprindeligt er irsk, men I dag bor med sin familie i Danmark, og har drevet flere klinikker i både Irland og herhjemme. Acceptabel, måske endda god kundeservice kan man finde mange steder. Ekstraordinær kundeservice, er noget af det, der sætter sig i kroppen, og giver os lyst til at dele vores oplevelser – og anbefale en virksomhed til vores netværk. Susan har indfanget det menneskelige element i sin forretning, og har ved at lytte til sine klienter og kunder, kunne give den helt ekstraordinære oplevelse.
Britt Hammerbak, fysiurgisk massør, zoneterapeut, Byens Velvære:
4: Hårdt arbejde, Markedsføring, mund til mund, og fleksibilitet.
Hårdt arbejde, markedsføring, mund til mund, og fleksibilitet. Den gi’r lidt sig selv, ikk’? 😉
Britts hjemmeside
Jean von Baden, Psykoterapeut med speciale i afhængigheder af alle slags, eventekspert og festkonge gennem 20 år:
5: Sandhed, tålmodighed og netværk!
For at få succes, ikke bare i livet, men også i forretning, er mine bedste råd –
1: Sandheden. Den kan ingen tage fra dig, men sandheden er også overfor dig selv. Du skal lære dine egne grænser at kende, forstå dine behov og lytte til din krop. Hvis ikke du selv fungerer så optimalt som muligt, vil du ende med at brænde dine lys i begge ender, og så er den umiddelbare succes meget kortvarig.
2: Tålmodighed og talent. Husk, at dit talent og erfaring altid vokser, og at du, hvis du nyder dit arbejde, vil blive en overskudspersonlighed, noget mange klienter vil mærke. Man vil som terapeut blive udsat for et væld af hårde historier og personlige tragedier, så er du ikke fysisk og psykisk på toppen, vil dette afspejle dit arbejde og begrænse din succes. Talentet kommer med erfaringen – start derfor ikke med for mange klienter på een gang, men mærk efter, hvad du kan klare.
3: Netværk og inspiration. For at få klienter, skal man have et godt og solidt netværk. Husk altid at researche nye tendenser, og find dine personlige inspirationskilder som kontinuerligt motiverer dig til at blive bedre. [/perfectpullquote]Vær ærlig – også overfor dig selv. Lad være med at stresse over din succes – den kommer, hvis du giver den tid og arbejder for den. Og brug de menneskelige ressourcer, du har omkring dig – og husk at give tilbage til dem. Så kort kan Jeans tip vist opsummeres.
Freya Chalotte Holm, Sexolog og parterapeut, Den Hele Familie –
6: Vågn op!
Slip frygten! Arbejd hårdt og målrettet! Hold ALTID dit mindset positivt, og arbejd med det hver eneste dag. Mit yndlingsmotto er, “If you want your dreams to come true – the first thing you have to do is wake up!”. Det er ikke nok at drømme – vågn op og tag dine drømme ind I virkeligheden. Freya har fat i den lange ende, når hun siger ‘vågn op’. For at jage din drøm, er du nødt til at indse, at du har den – og præcis, hvad den handler om. Det er fint at falde i staver og dagdrømme, men hvis man ikke gør noget ved det, vil det altid forblive drømme.
There you go. Vi siger ikke, det er den endelige opskrift på succes… men vi tror, det er et godt sted at starte!
Følg med i næste uge, hvor vi bringer et interview med indehaveren af Sexologiskolen, Yazmin Fox.